بی خبری مطلق و تهدید به انتقال فعال دانشجویی به بیمارستان روانی؛ سها مرتضایی کجاست؟

0
285

یک منبع مطلع از ادامه نگهداری سها مرتضایی در “مکانی نامعلوم” و در “شرایطی نامعلوم” خبر داده و گفت که با توجه به تهدید خانواده خانم مرتضایی به انتقال او به بیمارستان روانی، نگرانی ها از وضعیت این دانشجوی محروم از تحصیل افزایش یافته است. شوراهای صنفی دانشجویان کشور هم وضعیت جسمانی این دانشجوی زندانی را “وخیم” اعلام کرده است.

سها مرتضایی، دبیر اسبق شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران، یکشنبه ۲۶ آبان ماه در خوابگاه فاطمیه دانشگاه تهران بازداشت شد و به گفته یک منبع مطلع، تاکنون هیچ تماسی با خانواده و نزدیکان اش نداشته است: “نه محل نگهداری سها مشخص است و نه اتهام یا دلیل بازداشت او. ما نمی دانیم که او را به دلیل حکم قبلی بازداشت کرده اند یا به دلیل تحصن اش، پرونده و اتهام جدیدی برای او باز کرده اند. هیچ توضیحی هم به خانواده نمی دهند و مسولان دانشگاه هم که دنبال حل مساله به گفته خودشان با فرستادن سها به بیمارستان روانی هستند. مجموع این مسائل واقعا نگران کننده است.”

سها مرتضایی، دانشجوی محروم از تحصیل و دبیر اسبق شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران از روز شنبه، ۲۱ مهرماه ۹۸ در اعتراض به عدم پیگیری وضعیتش توسط وزارت علوم، سازمان سنجش و مسئولان دانشگاه تهران در مقابل کتابخانه مرکزی این دانشگاه تحصن کرده بود. کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور اعلام کرد که حراست دانشگاه تهران در واکنش به تحصن این فعال دانشجویی را تهدید به “لغو دفاع” کرد. این در حالی بود که خانم مرتضایی ۳۰ شهریور ماه از پایان نامه خود دفاع کرده بود.

سها مرتضایی، در جریان اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶، در منزل شخصی‌اش بازداشت و در سال ۱۳۹۷ از سوی ماشالله احمد زاده، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی و عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شد. او در زمان بازداشت دبیر شورای صنفی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و دبیر شورای صنفی مرکزی دانشجویان دانشگاه تهران بود.

منبع مطلع گفت: “ما حدس می زنیم که سها در بند ۲۰۹ که متعلق به وزارت اطلاعات است زندانی باشد اما در همین مورد هم هیچ توضیحی نمی دهند. وکیل سها را اجازه نداده اند وکالت نامه بگذارد. از داشتن وکیل محروم است و به پی گیری های خانواده هم جوابی نمی دهند.”

مصطفی نیلی، وکیل سها مرتضایی در توییتر شخصی خود خبر داده است که پرونده‌ موکل اش در شعبه سوم بازپرسی است اما به او اجازه‌ی ورود به شعبه و اعلام وکالت را نداده اند. آقای نیلی در توییت دیگری نسبت به وضعیت سها مرتضایی اعلام نگرانی کرده است.

منبع مطلع گفته است که با گذشت ۲۶ روز از بازداشت سها مرتضایی خانواده او تحت فشار بیشتری برای عدم اطلاع رسانی و پرهیز از مصاحبه هستند. همزمان شوراهای صنفی دانشجویان کشور خبر از اعمال “فشارهای شدید بازجویی” به سها مرتضایی داده و اعلام کرده است که “سها مرتضایی از بیماری قلبی رنج میبرد و افشای فشار های دانشگاه برای اعمال شوک الکتریکی بر او نگرانی ها از وضعیت وی را دو چندان کرده است.”

براساس گزارش این شورا از سوی حراست و معاونت فرهنگی دانشگاه تهران به خانواده سها مرتضایی گفته شده که “اجازه دهید دخترتان را به جای زندان به بیمارستان روانی ببریم تا دست از این کارهایش بردارد!”

آنطور که شوراهای صنفی دانشجویان کشور منتشر کرده مجید سرسنگی و اسماعیل سلیمانی، معاون فرهنگی و رییس حراست دانشگاه تهران، در جلسه‌ای از مادر سها مرتضایی خواسته‌ بودند با امضای برگه‌ای رضایت دهد دخترش به بیمارستان روانی منتقل و شوک‌درمانی شود. مساله ای که با مخالفت مادر این فعال دانشجویی مواجه شده اما همچنان فشارها بر خانواده او ادامه دارد.

سها مرتضایی در حالی از تحصیل محروم شده است که “رتبه ۱۰ کنکور دکتری علوم سیاسی اخذ کرده. شوراهای صنفی دانشجویان کشور اعلام کرده که نکته تاسف بار در ماجرای ستاره‌دار شدن این فعال دانشجویی آن است که علاوه بر نقش و دخالت مستقیم وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی در محرومیتِ تحصیلی دبیر پیشین شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران، حراست دانشگاه تهران نیز طی نامه‌ای خواستار عدم پذیرش وی شده و از حضور او به عنوان دانشجو در دانشگاه تهران ممانعت به عمل آورده.”

به گزارش کمپین حقوق بشر در ایران؛ منبع مطلع گفت: “در حالی که پی گیری های خانواده سها برای کسب خبری از او به نتیجه ای نرسیده مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در جمع فعالین صنفی دانشگاه تهران گفته به هر شکلی که شده این مساله را حل میکنیم حتی به قیمت اینکه او را به بیمارستان روانی بفرستیم. این واقعا ترسناک است و خانواده سها را تحت فشار مضاعف روانی قرار داده. در حالی که دانشگاه موظف است از حقوق دانشجویان و فعالان صنفی دفاع کند.”