بیش از ۴۰ سناتور با اشاره به حمایت خامنه‌ای از «حماس»، خواستار «پایان فوری» مذاکرات با جمهوری اسلامی شدند

0
349

یش از ۴۰ سناتور آمریکایی با اشاره به حمایت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از حملات گروه های فلسطینی به اسرائيل و تشویق آنها به ادامه حملات، در نامه ای از دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، خواستند که فورا به مذاکرات مربوط به احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی پایان دهد و روشن سازد که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی لغو نمی شود.

۴۴ سناتور این نامه را که تاریخ انتشار آن ۲۲ اردیبهشت است امضا کرده‌اند و نوشته‌اند که اسرائيل «نزدیک ترین متحد آمریکا در منطقه» است و رهبر جمهوری اسلامی، آن را در توئیتی نه یک «کشور» بلکه یک «پادگان تروریستی» خوانده است.

این سناتورها می گویند حتی جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی که تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی در وین را مدیریت می کند، با اسماعیل هنیه(ابو العبد اسماعیل هنیه (متولد ۱۹۶۳) سیاست‌مدار فلسطینی و از رهبران سیاسی حماس است. او نخست‌وزیر دولت خودگردان فلسطین از ۲۹ مارس ۲۰۰۶ تا ۱۴ ژوئن ۲۰۰۷ بود.هنیه در ۶ مه ۲۰۱۷ رئیس جدید دفتر حماس و جایگزین خالد مشعل شد.)، رهبر حماس تماس گرفت و حمایت جمهوری اسلامی از اقدامات این گروه را ابراز کرد.

آنها گفته اند «ما این نامه را درباره حملات راکتی جاری علیه اسرائيل توسط سازمان تروریستی فلسطینی حماس(حماس در سال ۱۹۸۷ میلادی توسط شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز رنتیسی و محمد طه در جریان انتفاضه اول به عنوان شاخه فلسطینی اخوان‌المسلمین بنیان‌گذاری شد. حماس تاکنون، حملات راکتی نظامی پرشماری را علیه نظامیان اسرائیلی انجام داده‌است. آن‌ها دامنه فعالیت‌های خود را به عملیات‌های نظامی محدود نکرده‌اند و با اجرای برنامه‌های اجتماعی متعدد حضور پررنگی در زندگی مردم نوار غزه و کرانه باختری داشته‌اند.ساخت بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی و کتابخانه‌ها به محبوبیت آنان نزد بخش مهمی از فلسطینیان منجر شده‌است.) می نویسیم. طی چند روز اخیر، تروریست‌های فلسطینی در غزه که ایران آنها را تامین می کند، یک رشته حملات راکتی را به داخل اسرائيل آغاز کرده اند.»

سناتورها می گویند حملات به «غیرنظامیان اسرائيلی و شهرها از جمله اورشلیم، پایتخت اسرائيل» در حالی است که «اعضای دولت شما اکنون در وین مشغول مذاکره با جمهوری اسلامی، اصلی ترین دولت حامی ترویسم هستند.» سناتور ها گفته‌اند این مسئله «نگران کننده» است.

این سناتورها که نام تام کاتن، مارکو روبیو، و میت رامنی نیز در بین آنها به چشم می خورد، می گویند که با توجه به حملات حماس به اسرائيل «ایالات متحده باید همه گام های لازم برای پاسخگو نگه داشتن جمهوری اسلامی را بردارد و تحت هیچ شرایطی نباید تحریم ها را لغو کند.»

آنها می گویند عدم لغو تحریم ها به ویژه به دلیل «حمایت جمهوری اسلامی از فعالیت های تروریستی علیه نزدیک ترین متحد ایالات متحده، اسرائيل، اهمیت دارد.» 

به گفته آنها آمریکا نباید «هیچ کاری کند که دشمنان اسرائيل غنی شوند، از جمله از طریق ارائه پیشنهاد لغو تحریم ها به رژیمی که می خواهد اسرائيل را نابود کند.»

در بخش دیگری از نامه این سناتورها آمده است که حماس و جهاد اسلامی که مورد پشتیبانی جمهوری اسلامی هستند با شلیک یک هزار موشک طی دو روز گذشته اسرائيل را هدف قرار داده اند.

صدای آمریکا نوشت؛ این سناتورها می گویند که آمریکا در سال ۱۹۹۷ حماس را سازمانی تروریستی قلمداد کرد و به همین دلیل، حمایت مالی از آن ممنوع است اما جمهوری اسلامی حامی دیرین حماس است و آمریکا نباید وارد مذاکرات فعال با جمهوری اسلامی شود و احتمالا «میلیاردها دلار» از طریق کاهش تحریم ها در اختیار جمهوری اسلامی قرار داد.

این سناتورها می گویند که این پول ها «بدون تردید در حمایت جمهوری اسلامی از حماس و دیگر سازمان های تروریستی که به آمریکاییان و متحدان ما حمله می کنند، صرف خواهد شد.»

صدای آمریکا گزارش داد؛ این سناتورها می گویند با عدم لغو تحریم ها علیه جمهوری اسلامی «تعهد محکم خود به نزدیک ترین متحدمان در منطقه و به منافع امنیتی خود را نشان می دهیم.»