بیست و پنجمین فروچاله‌ عمیق استان همدان بر تن زخمی دشت کبودرآهنگ نمایان شد

0
597

در تاریخ ۲۷ مردادماه امسال بزرگ ترین فروچاله ی دشت کبودرآهنگ، در ۸۰۰ متری روستای کردآباد بوجود آمد و زمین یکباره دهن باز کرد و زمینی به مساحت تقریبی یک هزار مترمربع به قطر ۶۰ متر و عمق ۴۰ متر را در خود فرو برد.

 این بیست و پنجمین فروچاله ی بوجود آمده در دشت کبودرآهنگ در سال های اخیر است که به دلیل برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی در بخش صنعت و کشاورزی و در نتیجه سست شدن لایه های بالایی خاک منطقه بوجود آمده است.

 فرونشست سطح زمین بر اثر برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی یکی از رویدادهایی است که در استان همدان مشاهده‌شده اما در این میان سهم دشت کبودرآهنگ از فروچاله‌های ایجادشده در دشت‌های استان همدان به‌مراتب بیشتر از دیگر دشت‌ها است.

عده‌ای کشاورزان منطقه را عامل اصلی پدید آمدن این فرو چاله‌ها می‌دانند و معتقدند کشاورزان برای آبیاری، چاه‌های عمیق غیرمجاز حفر کرده‌اند و در پی پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی، فرو چاله‌ها ایجادشده است.

2871977

عده‌ای دیگر نیز مسئولان را مقصر شمرده و معتقدند استان همدان سرزمین کشاورزی نیست و تشویق بیجای مسئولین به کشاورزی بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های زیست‌محیطی پدیدار شدن فرو چاله‌ها در دشت‌های همدان و به‌ویژه کبودرآهنگ را موجب شده است.

عادل عربی در این خصوص گفت: بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده تا ۲۷ مردادماه در استان همدان ۲۴ فروچاله پدید آمده بود که از این ۱۳ فروچاله مربوط به دشت کبودرآهنگ بوده و ۱۱ فروچاله دیگر در دشت رزن- قهاوند و روستاهای این منطقه ایجادشده و بیشترین عمق فرو چاله نیز مربوط به شهرستان کبودرآهنگ با ۶۰ متر بوده است.

2871959

وی افزود: روز گذشته یک فروچاله جدید در دشت کبودراهنگ ایجاد شد تا باردیگر بر لزوم جلوگیری از برداشت آب های زیرزمینی تاکید کند.

به گزارش مهر؛ مدیرکل محیط زیست استان همدان دلیل این اتفاق را عدم مدیریت منابع آب و خاک عنوان کرد و گفت: این امر منجر به تخریب محیط زیست و زمین می شود.

2871959

2871961

2871962

2871964

2871966

2871969

2871975