بیانیه کاخ سفید: رژیم جمهوری اسلامی باید صلح را جایگزین گروگان‌گیری، قتل و دزدی دریایی کند

0
237

کاخ سفید در چهلمین سالگرد گروگانگیری کارکنان و دیپلمات های آمریکایی توسط جمهوری اسلامی، بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه که روز دوشنبه ۱۳ آبان منتشر شد، آمده است: «چهل سال پیش در چنین روزی شبه‌نظامیان جمهوری اسلامی به سفارتخانه ایالات متحده در تهران یورش بردند و بیش از ۵۰ آمریکایی را برای مدت ۴۴۴روز گروگان گرفتند. امروز ما قربانیان آن اقدام گستاخانه را گرامی می‌داریم.»

کاخ سفید در ادامه تاکید کرده است: «رژیم جمهوری اسلامی به هدف قرار دادن غیرنظامیان بیگناه و استفاده از آنها به عنوان ابزار روابط خارجی شکست‌خورده‌اش، ادامه می‌دهد. تا زمانی که جمهوری اسلامی این رفتار، و سایر رفتارهای خصمانه‌اش را تغییر ندهد، ما به اعمال تحریم‌های فلج‌کننده ادامه خواهیم داد.»

در پایان بیانیه کاخ سفید آمده است: «رژیم جمهوری اسلامی باید انتخاب کند. آن رژیم می‌تواند به جای این که بزرگترین حکومت حامی تروریسم در جهان باشد، مردم ایران را در اولویت نخست قرار دهد. این رژیم می‌تواند صلح را جایگزین گروگان‌گیری، قتل، خرابکاری، دزدی دریایی، و حمله به بازارهای نفتی جهان کند. ایالات متحده خواستار صلح است و ما از مردم ایران پشتیبانی می‌کنیم. اکنون زمان آن رسیده که رژیم جمهوری اسلامی نیز چنین کند.»

به دنبال اشغال سفارت آمریکا در تهران و بازداشت کارکنان آن، ایالات متحده در تاریخ ۷ آوریل ۱۹۸۰ روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را قطع کرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ گروگان‌ها در نهایت در تاریخ ۲۰ ژانویه ۱۹۸۱ آزاد شدند؛ با این حال، روابط دیپلماتیک همچنان قطع ماند و در حال حاضر سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است.