بیانیه وزرای خارجه کشورهای اسکاندیناوی: اقدام جمهوری اسلامی غیرقابل قبول است

0
271

وزرای خارجه پنج کشور اسکاندیناوی در بیانیه‌ای مشترک که روز چهارشنبه صادر کردند، ضمن ابراز نگرانی از تلاش جمهوری اسلامی برای حمله به یک مخالف در دانمارک، اعلام کردند که این مساله برای آن‌ها «به شدت جدی» است.

وزیران خارجه پنج کشور سوئد، نروژ، فنلاند، ایسلند و دانمارک روز چهارشنبه در نروژ با هم ملاقات کردند. براساس بیانیه‌ای که در وب‌سایت وزارت امورخارجه دانمارک منتشر شده، آن‌ها تلاش جمهوری اسلامی برای سوقصد به یک مخالف سیاسی را «غیرقابل قبول» توصیف کردند.

این کشورها اعلام کردند که دانمارک اطلاعاتی به آن‌ها ارائه کرده که آن را بررسی کرده‌اند و با این کشور «همبستگی کامل» دارند. آن‌ها همچنین در بیانیه خود نوشتند: «مهم است که کشورهای اسکاندیناوی شانه به شانه یکدیگر در برابر تهدیدات پیش‌روی جوامع خود بایستند».

رییس سازمان اطلاعات و امنیت دانمارک روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که پلیس این کشور یک فرد دوتابعیتی ایرانی-نروژی را به ظن همکاری با دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی و تلاش برای حمله به حبیب جبر، یکی از سران گروه «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» – که در جمهوری اسلامی عموما با نام «الاحوازیه» شناخته می‌شود – بازداشت کرده است.

مسئولان جمهوری اسلامی این گروه را «تروریستی» توصیف و آن‌ها را مسئول چند حمله در سال‌های اخیر در ایران معرفی می‌کنند که تلفات غیرنظامی هم داشته است.

پس از حمله به یک رژه نظامی در شهر اهواز – که ۲۴ کشته و ۶۰ زخمی داشت – ابتدا این گروه مسئولیت حمله را پذیرفت و مسئولان جمهوری اسلامی هم از «گروه‌هک‌های جدایی‌طلب» به عنوان عامل حمله نام بردند. با این حال کمی بعدتر اعلام شد گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حمله را پذیرفته است. سپاه پاسداران هم در اطلاعیه‌ای مدعی شد که با حمله به مواضع گروه داعش در سوریه، طراح اصلی این حمله را کشته است.

دانمارک پیش از این اعلام کرده بود که سفیر خود در تهران را برای مشورت بیشتر به این کشور فرا می‌خواند. سفیر دانمارک در تهران روز گذشته و پیش از ترک ایران، به وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی هم احضار شده بود.

مسئولان جمهوری اسلامی هر گونه دست داشتن یا اقدام برای چنین حمله‌ای را رد می‌کنند. با این حال محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، روز سه‌شنبه خبر داده بود که رییس‌ جمهور جمهوری اسلامی دستور داده است این مساله بررسی و نتایج آن اعلام شود.

هم‌زمان محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، پس از پایان سفر به پاکستان، در حساب توییتر خود، تلویحا این مسئله را به «اقدامات انحرافی و کینه توزانه موساد» نسبت داد. به عقیده او «تعهد ما را به برقراری ارتباط سازنده با جهان تقویت می‌کند.»

صدای آمریکا گزارش داد؛ به نظر می‌رسد اشاره ظریف به خبری است که روز گذشته خبرنگار شبکه دهم تلویزیون اسراییل منتشر کرد که براساس آن موساد، سرویس امنیتی اسراییل، اطلاعات لازم درباره این حمله را به سازمان اطلاعات دانمارک داده است. هم‌زمان برخی دیگر از مسئولان جمهوری اسلامی هم عمدتا این مساله را ناشی از برنامه اسراییل و‌ آمریکا برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی در آستانه آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا می‌دانند.