بیانیه جبهه ملی ایران بمناسبت 14 اسفند؛ چهل وهفتمین سالگرد درگذشت دکترمصدق

0
172

چهل وهفتمین سالگرد درگذشت دکترمصدق

باز هم چهاردهم اسفند، سالروز درگذشت مرد بزرگ تاریخ ايران و بنيانگذار جبهه ملي دكتر محمد مصدق فرا رسيد. او در روز چهاردهم اسفند 1345 در زماني كه سيزده سال از زنداني بودن او پس از كودتاي ننگين 28 مرداد 1332، گذشته بود چشم از جهان فروبست و نامي نيك و اسطوره‌اي فناناپذير از خود بجاي گذاشت. در يك قرن اخير از حيات سياسي و اجتماعي مردم ايران صدها وكيل و وزير و نخست‌وزير و پادشاه و رهبر سياسي در صحنه سياسي اين كشور ظهور يافته و ايفاي نقش نموده‌اند ولي هيچيك نتوانستند جايگاه ملي و مردمي دكتر مصدق را در ايران و جهان كسب كنند و خورشيد فروزان شخصيت بي‌نظير مصدق همه و همه را تحت‌الشعاع خود قرار داد. علت این سربلندی کم نظیر تاریخی دکتر مصدق را باید در عملکرد و صفات و عقاید او جستجو نمود که اهم آنها از این قرار است:

1-  مصدق به «آزادي» عميقاً باور داشت و آزادي را راه اصلي براي سعادت و خوشبختي ملت ايران مي‌دانست. اولين بخش‌نامه او در مقام نخست‌وزيري عمق اعتقاد او به آزادي بيان و آزادي مطبوعات را نشان مي‌دهد. تاكيد او بر آزادي احزاب و اجتماعات در طول زندگي سياسي‌اش هميشه و همه‌جا به چشم مي‌خورد.

2-  مصدق به «استقلال» به منزله محور اصلي اعتلا و پيشرفت ايران مي‌نگريست و معتقد بود كه تا بيگانگان در اين كشور نفوذ دارند جز غارت منابع و ثروت‌هاي ملي و تحميل حاكميت‌هاي ديكتاتوري و فاسد چيزي نصيب ملت ايران نخواهد گرديد. به همين جهت در سراسر عمر با عوامل نفوذي و مزدور بيگانه و با استبداد و ديكتاتوري در ستيز بود.

3-  مصدق به «عدالت اجتماعي» به مثابه عامل اصلي شكوفايي و بقاي كشور باور داشت و در هر فرصتي از حقوق كارگران و كشاورزان و قشرهاي ضعيف جامعه حمايت مي‌كرد و از ياد نمي‌رود كه تاسيس «سازمان تامين اجتماعي» در ايران تنها يكي از اقدامات او در اين راستا است.

4-  مصدق رهبري راستگو و پاي‌بند به وعده‌ها و اظهارات خود بود. او هرگز به مردم دروغ نگفت و هرگز در صدد فريب مردم برنيامد.

5-  مصدق شخصيتي پاكدامن و درستكار بود و در تمام زندگي سياسي‌اش و در تمام مقامات و مناصبي كه كسب نمود، در حوزه مديريت خود اجازه هيچگونه سوء استفاده و تجاوز به اموال عمومي را به احدي نداد.

6-  مصدق به شايسته‌سالاري اعتقاد داشت. نگاهي به فهرست همكاران و مشاوران او در دوران نخست‌وزيري نشان مي‌دهد كه او در هر رشته، برجسته‌ترين استادان و كارآمدترين متخصصين و شخصيت‌هاي مبرز در آن رشته را به همكاري فرا مي‌خواند.

7-  مصدق ساده زيستي و زندگي همانند اكثريت مردم را انتخاب كرد. او با اينكه در خانواده اشرافي متولد شده بود به وابستگي‌هاي خانوادگي پشت كرد و در سلك مردم و همانند آنها زندگي نمود.

8-  مصدق بر سر حفظ منافع ملي چون كوه استوار و مقاوم بود و روي مواضعي كه در ارتباط با منافع ملي بود تا پاي جان ايستادگي داشت. برخورد او با قدرت‌هاي استعماري در نهضت ملي كردن نفت و مقاومت او در مقابل كودتاي 25 مرداد و 28 مرداد 32 گواه بر اين مدعاست.

جبهه ملي ايران درچهل وهفتمين سالگرددرگذشت دكتر مصدق، اين مردبزرگ تاريخ ايران به هموطنان عزيز تاكيد مي‌نمايدكه درشرايط حساس كنوني كشورجز مطالبه حقوق ملي وآزادي‌ها و حفظ استقلال يعني حفظ منافع ملي درمقابل منافع دیگران وبرقراری عدالت اجتماعی وتوزیع عادلانه ثروت وبطورقطع به جزراه مصدق راه دیگری درمقابل ما نيست.

تهـران – جبــهه مـــلی ایــران

14 اسفند 1392