بیانیه تروئیکای اروپایی درباره نقض توافق‌هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی

0
135

بریتانیا، آلمان و فرانسه با ارسال بیانیه‌ای به آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی از نقض تعهدات برجامی رژیم جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌اند. در این بیانیه به نقض تعهدات برجامی و منشاء ناروشن ذرات اورانیوم کشف شده در نیروگاه های اتمی جمهوری اسلامی نیز اشاره شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۱۹ نوامبر (۲۹ آبان) خبر از دریافت بیانیه سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه در خصوص فعالیت‌های اخیر هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی داده است.

این بیانیه روز چهارشنبه از سوی نمایندگان سه کشور اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ کشورهای پنج‌به‌اضافه یک با رژیم جمهوری اسلامی تنظیم شده است.

این بیانیه در واکنش به گزارش اخیر رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (گزارش شماره GOV/2020/51) تهیه شده است.

امضا کنندگان این بیانیه از گزارش‌دهی شفاف و مستقل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی قدردانی کرده‌اند.

موضوع بر سر نقض موارد تعیین شده در توافق هسته‌ای در عرصه تولید سانتریفوژهای پیشرفته، تزریق هگزافلوراید اورانیوم در تاسیسات نطنز، افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم از میزان تعیین شده، افزایش ذخایر اورانیوم با درجه نازل تغلیظ و همچنین کشف ذرات اورانیوم است.

جمهوری اسلامی پس از خروج آمریکا در ماه مه ۲۰۱۸ و تشدید و تجدید تحریم‌های اقتصادی علیه آن کشور اعلام کرده بود که به طور گام‌به‌گام تعهدات برجامی خود را کاهش خواهد داد.

گزارش روز سه‌شنبه ۱۷ نوامبر رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام، حکایت از نقض آشکار برجام  از سوی رژیم جمهوری اسلامی دارد. در این گزارش استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته از سوی رژیم جمهوری اسلامی تایید شده است.

اکنون سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه خواستار بازگشت رژیم جمهوری اسلامی به تعهدات و پایبندی کامل به مفاد توافق هسته‌ای شده و انجام این اقدامات از سوی رژیم جمهوری اسلامی را برای نجات این توافق ضروری دانسته‌اند.

 در بیانیه تروئیکای اروپایی آمده است که به‌رغم تلاش‌های مثبت کشورهای مدافع برجام، رژیم جمهوری اسلامی ظرف یک سال و نیم گذشته در موارد عدیده‌ای اقدام به نقض تعهدات و الزام‌های پیش‌بینی شده در برجام نموده است.

در این بیانیه، سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه نسبت به نقض تعهدات پیش‌بینی شده در توافق هسته‌ای از سوی رژیم جمهوری اسلامی ابراز نگرانی شدید شده است. سه کشور در بیانیه خود نوشته‌اند:

«غنی‌سازی بیش از میزان ۳،۶۷ درصد از سوی ایران باعث نگرانی ما می‌شود. افزون بر آن، ایران اقدام به افزایش میزان ذخایر اورانیوم با درصد نازل غنی‌سازی نموده است. ذخایر این نوع از اورانیوم رژیم جمهوری اسلامی در حال حاضر به ۲۴۴۳ کیلوگرم رسیده است. این میزان ۱۲ برابر بیش از حدی است که در توافق هسته‌ای پیش‌بینی شده بود.»

در این بیانیه آمده است که جمهوری اسلامی اقدام به تحقیق و تولید بر روی انواع متنوع سانتریفوژ و همچنین استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته‌ای نموده که عملا در متن توافق هسته‌ای مجاز تشخیص داده نشده‌اند.

دویچه وله نوشت؛ جمهوری  اسلامی از صدها سانتریفوژ نوع IR-2m، IR-4 و IR-6 بهره گرفته است. افزون بر آن، رژیم جمهوری اسلامی سانتریفوژهایی را به خدمت گرفته که مغایر با پیش‌بینی‌های برجام است.