بیانیه برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در باره محکومیت فعالان حقوق درویشان

0
120

خبرنامه ملّی ایرانیان؛ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک “فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر” (FIDH) و “سازمان جهانی مبارزه با شکنجه” (OMCT) است، که به شدت حکم حکم های سنگین علیه فعالان حقوق درویشان را محکوم می کند.

حبس خودسرانه و آزار قضایی مدافعان حقوق بشر ادامه دارد

پاریس ـ ژنو، 31 تیر 1392 (22 ژوئیه 2013) ـ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH)  و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT)   است، سرکوب مداوم مدافعان حقوق بشر  را در ایران محکوم می کند.

براساس اطلاعات دریافتی در تاریخ 30 تیر 1392، شعبه 2 دادگاه انقلاب اسلامی شیراز چهار تن از فعالان حقوق درویشان را به اتهام‌های «عضویت در گروهک مخالف نظام (گروه مجذوبان نور) با هدف بر هم زدن امنیت کشور، و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» محکوم کرد. آقای صالح الدین مرادی سروستانی به ۳ سال حبس تعزیری و سه سال تبعید به استان هرمزگان محکوم شد. او پیشتر در دادگاه عمومی کوار به اتهام تشویش اذهان عمومی و اخلال در نظم عمومی به یک سال زندان و یک سال تبعید محکوم شده و پس از 20 ماه حبس در زندان شیراز با وثیقه آزاد شده بود. به علاوه، خانم فرزانه نوری به ۲ سال حبس تعزیری و سه سال تبعید به استان خوزستان؛ آقای بهزاد نوری به ۲ سال حبس تعزیری و سه سال تبعید به استان بوشهر؛ و آقای فرزاد درویش به یک سال حبس تعزیری و سه سال تبعید به استان سیستان و بلوچستان محکوم شدند. وکلای آنها اعلام کردند به این احکام اعتراض خواهند کرد.

به علاوه، براساس اطلاعات دریافتی در تاریخ 22 تیر 1392، شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران هفت تن دیگر از فعالان حقوق درویشان را به اتهام‌ های «تشکیل گروه غیرقانونی مجذوبان نور با هدف بر هم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و معاونت در اخلال در نظم عمومی» به حکم‌های طولانی زندان محکوم کرد. این هفت نفر، که از شهریور 1390 در حبس موقت به سر می‌برند، از شرکت در تمامی جلسات دادگاه خود به دلیل رعایت نشدن روند آیین دادرسی در مورد پرونده اتهامی آنها و از ارائه هرگونه لایحه دفاعی خودداری کرده بودند.

آقای حمید رضا مرادی سروستانی (مدیر سایت مجذوبان نور و از فعالان حقوق درویشان) به ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزیری، آقای رضا انتصاری (عکاس خبری و فعال حقوق درویشان و از مدیران سایت) به ۸ سال و شش ماه حبس تعزیری و آقایان مصطفی دانشجو، فرشید یداللهی فارسی، امیر اسلامی، و امید بهروزی، هر چهار نفر از وکلای دادگستری و مدیران سایت، و آقای افشین کرم پور (حقوقدان و از مدیران سایت) هر یک به ۷ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند. این متهمان، با وجود اینکه این احکام را غیرعادلانه می‌دانند، در تاریخ 26 تیر 1392 اعلام کردند تقاضای تجدید نظر نخواهند کرد زیرا پس از بارها محرومیت از حق محاکمه عادلانه «تقریبا از برخورداری از دادرسی در شرایط قانونی و عادلانه ناامید شدیم.» سه تن از این هفت نفر در حال حاضر به رسیدگی پزشکی نیاز دارند: آقای حمید رضا مرادی سروستانی دچار گرفتگی رگ پا و مشکل قلبی؛ آقای مصطفی دانشجو دچار مشکلات ریوی؛ و آقای امیر اسلامی دچار مشکلات قلبی هستند. با وجود توصیه پزشکان زندان اوین برای اعزام آن‌ها به بیمارستان بیرون، آقای صلواتی، قاضی شعبه 15، گویا گفته است «انتقال این افراد به بیمارستان تنها با رضایت وزارت اطلاعات انجام می‌شود و تا آن‌ها رضایت ندهند، من هیچ دستوری نمی‌توانم بدهم.»

برنامه نظارت به شدت از این سری حکم های سنگین علیه فعالان حقوق درویشان و نیز وضعیت جسمانی آقایان حمید رضا مرادی سروستانی، مصطفی دانشجو و امیر اسلامی نگران است. برنامه نظارت یادآوری می‌کند که فعالان حقوق درویشان در گذشته نیز به خاطر فعالیت‌های خود محکوم شده‌اند. [1] افراد زیر بعضی از دیگر فعالان حقوق درویشان هستند که مورد آزار و تعقیب قرار گرفته‌اند: آقای کسری نوری در تاریخ 24 اسفند 1390 در شیراز دستگیر و پس از 14 ماه بازداشت موقت به 4 سال و چهار ماه زندان محکوم شد. او به این حکم  اعتراض کرده ولی هنوز در زندان به‌سرمی‌برد. به علاوه، آقایان علیرضا روشن، روزنامه‌نگار و فعال حقوق درویشان و مصطفی عبدی در تاریخ 13 شهریور 1390 دفتر سایت مجذوبان نور بازداشت و یک ماه بعد با وثیقه آزاد شدند. آقای روشن بعد به یک سال زندان محکوم شد و اکنون محکومیت  خود را در زندان اوین می‌گذراند. آقای عبدی پس از اینکه از سپردن وثیقه که قاضی آن را افزایش داده بود خودداری کرد، به زندان رفت.

برنامه نظارت از مقامات ایران به تاکید می خواهد که فوری و بدون قید و شرط تمام مدافعان حقوق بشر نامبرده در بالا و به طور کلی تمام مدافعان حقوق بشر را که در ایران زندانی هستند آزاد کنند، به تمام آزارها علیه آنها پایان دهند و در هر شرایطی سلامت جسمانی و روانی آنها را، بر اساس اعلامیه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر، اعلامیه جهانی حقوق بشر و تمام عهدنامه های بین المللی حقوق بشر که ایران تصویب کرده، تضمین کنند.

تماس برای اطلاعات بیشتر

  • FIDH: Audrey Couprie/Arthur Manet: + 33 1 43 55 25 18
  • OMCT: Delphine Reculeau : + 41 22 809 49 39

ترجمه و پخش: جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر):

lddhi@fidh.org

فیس بوک
http://www.facebook.com/lddhi.fidh

Twitter: @fidh_fa


[1]نگاه کنید به پیام های رسانه ای به تاریخ های 8 فوریه 2011 و 16 سپتامبر 2011