بورل: تعهدات هسته‌ای و حقوق بشر دو شرط حیاتی اروپا برای تعامل با جمهوری اسلامی است

0
59

جوزپ‌ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه هفتم اکتبر طی سخنانی در نشست عمومی پارلمان اروپا در بروکسل ضمن ابراز نگرانی از موارد نقض حقوق بشر در ایران، خواستار آزادی زندانیان سیاسی و تحقیق درباره اعدام‌های اخیر در این کشور شد.

آقای بورل سخنان خود را در این نشست که با محوریت اعمال دولت جمهوری اسلامی برگزار شده بود با تشکر از پارلمان اروپا برای «دغدغه‌مندی همیشگی نسبت به شرایط ایران» آغاز کرد و تحولات اخیر مرتبط با حقوق بشر در این کشور را «نگران کننده» خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا در این خصوص به ویژه به شرایط حبس نسرین ستوده، وکیل زندانی در ایران و نیز دیگر زندانیان سیاسی اشاره کرد و گفت سلامتی و جان آنها در خطر است و باید به دلایل انسان دوستانه آزاد شوند یا دست‌کم از حق دسترسی به امکانات پزشکی مناسب برخوردار شوند.

جوزپ بورل همچنین به مسئله اعدام نوید افکاری اشاره کرد و گفت که اتحادیه اروپا اعدام این ورزشکار ایرانی را محکوم کرده و از جمهوری اسلامی می‌خواهد تا درباره ادعاهای مطرح شده در خصوص شکنجه وی در زندان تحقیقاتی انجام دهد.

آقای بورل تاکید کرد: «خطاب به همه شرکای خود و نه فقط دولت جمهوری اسلامی می‌گوییم که عاملان چنین اقداماتی باید پاسخگو باشند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه به مسئله زندانیان دو تابعیتی پرداخت و گفت که اتحادیه اروپا در قبال «اقدام دردناک بازداشت خودسرانه افراد دوتابعیتی ایرانی-اروپایی» بی‌تفاوت نخواهد ماند. وی گفت که اتحادیه اروپا آزادی موقت فریبا عادلخواه را تایید می‌کند و نباید هیچ فردی توسط دولت جمهوری اسلامی به عنوان «گروگان» مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.

یورونیوز گزارش داد؛ جوزپ بورل در این خصوص تاکید کرد که بار دیگر از مقامات دولت جمهوری اسلامی می‌خواهد دست از چنین رویکرد و سیاستی بکشند.