بوئینگ از لباس فضایی خود رونمایی کرد

0
223

پس از پنج دهه لباس‌های مشابه و تقریبا بدون تغییر فضانوردی که از انسان یک ربات کم‌تحرک می‌ساخت، شرکت بوئینگ از نوع تازه لباس‌های فضانوردی ساخت خود رونمایی کرد.

شرکت هوافضای بوئینگ آمریکا که در رقابتی سخت برای دستیابی به حد و مرزهای غیردولتی فضاست، از لباس فضانوردی‌ای که برای مسافران خود طراحی کرده است، رونمایی کرد.

بوئینگ در حال تکمیل ساخت فضاپیمای Starliner CST-100 است که قرار است مشتریان این شرکت را که اعم از فضانوردان ناسا یا میلیاردهای توریست هستند، به آسمان‌های دوردست ببرد. این شرکت در رقابتی سنگین با دیگر شرکت‌های خصوصی مانند اسپیس‌ایکس و بلو اوریجینز قرار دارد و هنوز موفق نشده است هیچ سفر فضایی‌ای را با فضاپیمایش به انجام برساند اما به‌ نظر می‌رسد گامی بزرگ در ارتقاء فضانوردی آینده برداشته است.

لباس فضانوردی بوئینگ از ویژگی‌های تازه‌ای برخوردار است که به‌ ادعای شرکت، زندگی در فضا را بسیار ساده‌تر و تحرک را طبیعی‌تر خواهد کرد. این لباس تازه 40 درصد از لباس‌های موجود و معمول فضانوردی سبک‌تر است و هوای داخل آن نیز خنک‌تر از لباس‌های فعلی فضانوردی‌ است.

یکی از مشکلات اساسی فضانوردان، تحرک در لباس‌های فضایی‌ است که این مشکل در لباس بوئینگ با قرار دادن اتصالات باز و بسته‌شونده و زیپ‌های خودکار و نیمه خودکار، رفع شده است. دستکش‌های این لباس طوری طراحی شده است که با صفحات لمسی قابل استفاده باشد و لبه‌های بیرون‌زده از لباس که از جنس پلاستیک هستند، نه‌ تنها زیبایی خاصی به آن داده است، بلکه تجهیزات جانبی را هم مخفی می‌کند.

در کلاهخود آن یک هدست برای ارتباطات تعبیه شده است و بسیاری تجهیزات جالب دیگر که برای دیدن کارآیی واقعی آنها باید تا 2018 صبر کنیم چون نخستین سفر Starliner CST-100 برای آن زمان برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش آنا به‌ نقل از Boeing، رقبای بوئینگ در اسپیس‌ایکس نیز همزمان با کار روی کپسول فضانوردی خود در حال تهیه لباس فضانوردی ویژه و تازه‌ای هستند و این تکاپوها نشان می‌دهد که پس از 40-50 سال بدون تغییر یا با تغییر کم در لباس‌های فضایی، اکنون زمان مدهای نو برای فضانوردان فرارسیده است.