به گزارش تلویزیون‌های ترکیه رییس ستاد مشترک ارتش این کشور آزاد شد

0
148

شبکه های تلویزیونی ترکیه خبر دادند که رییس ستاد مشترک ارتش این کشور، ژنرال هولوسی آکار، که توسط کودتاگران به گروگان گرفته شده بود، آزادی خود را بازیافته است. خبرگزاری “آنادولو” وابسته به دولت ترکیه نیز نوشت که ۷۵۴ نظامی که در طرح کودتا شرکت کرده بودند، دستگیر شده اند. در این حال، وزیر کشور ترکیه طی فرمانی ۵ ژنرال و ۲۹ سرهنگ ارتش ترکیه را برکنار کرد.
۶۰ سرباز شورشی که دیشب جمعه چهاردهم ژوئیه کنترل پل های بوسفور در استانبول را در دست گرفته بودند امروز صبح شنبه خود را به نیروهای امنیتی تسلیم کردند. منابع نزدیک به رجب طیب اردوغان نیز اعلام نمودند که جنگنده های “اف۱۶” تانک های کودتاگران را که در اطراف کاخ ریاست جمهوری مستقر شده بودند، بمباران کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات ارشد نظامی ترکیه در گفتگوهای تلفنی با شبکه های تلویزیونی ترکیه کودتا علیه دولت ترکیه را به عنوان اقدامی غیر قانونی محکوم کردند و از نظامیان شرکت کننده در کودتا خواستند بلافاصله به پادگان ها بازگردند.

در این حال، اتحادیۀ اروپا خواستار احیای هر چه سریعتر نظم قانونی در ترکیه شد. دونالد توسک، رییس شورای اروپا، اعلام کرد که نمی توان مشکلات ترکیه را از طریق اسلحه حل کرد. در بیانیۀ مشترکی که دونالد توسک و رییس کمیسیون اروپا، “ژان-کلود یونکر”، و رییس سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، فدریکا موگرینی، منتشر کردند، بر حمایت کامل اتحادیۀ اروپا از حکومت منتخب ترکیه، نهادهای این کشور و دولت قانون، تأکید شده است.

وزرای امور خارجۀ ۲۸ کشور عضو اتحادیۀ اروپا در نشست فوق العاده ای که به ریاست فدریکا موگرینی تشکیل دادند، بکارگیری خشونت علیه نهادهای قانونی ترکیه را محکوم کردند و خواستار پرهیز از اعمال خشونت علیه غیرنظامیان شدند.