به مبارزان سوری مخالف مذاکرات ژنو؛ آنچه را می خواهید طی مذاکره بدست آورید، نه قبل از آن

0
212

دکتر کاوه احمدی علی آبادی
عضو هیئت علمی دانشگاه آبردین با رتبه پروفسوری
عضو جامعه شناسان بدون مرز (ssf)
آن دسته از مبارزان سوری که پس از آخرین میزگردشان یا مخالف شرکت در مذاکرات ژنو 3 بودند یا مغبون به خواست دیگران گردن نهادند و قبلاً نیز گفته بودند که برای کوتاه آمدن از خواسته هایشان توسط کشورهای دیگر تحت فشار بوده اند، خوب توجه کنند. تنها دانستن اهداف و تمایل برای کسب شان کافی نیست، بلکه باید راه درست رسیدن به آن ها را نیز دانست و این دلیل آن اصرار برخی از کشورها و نماینده سازمان ملل برای عدم تجویز هر نوع پیش شرطی به طرف مقابل برای آغاز مذاکرات بود. آیا در همین مناطقی که قبلاً تبادل مردم و کمک رسانی و غیره صورت گرفت با تعیین پیش شرط بود؟ دیدید که آن اصلاً جواب نداد و تنها گفتگو برای رسیدن به اهداف طی مذاکرات از خلال “توافقات فی مابین” بود که راهگشا شد. از این پس نیز چنین است و دیپلمات های غربی و روس و سازمان ملل به سبب تجربه ای که از بابت خروجی هایی از این دست “طی گفتگوها” داشتند، به شما فشار آوردند تا راه کسب اهداف را نیز بدرستی برگزینید و طی کنید و آنچه را می خواهید با عدم انعطاف، قبل از گفتگو بدست آورید، می بایست طی گفتگو و با توافقات کسب کنید.
آنچه که اکنون سوریان و جامعه جهانی را به پای میز مذاکره کشانده حاصل سال ها نتایج فاجعه باری است که در گذشته شاهدش بودیم و حاصل برآیندی از بازی ها با تغییرات و انعطاف ها و تجدیدنظرهای متعدد است. “همه نتایج” آیا مورد پسند هیچ یک از بازیگران هست؟ نه؛ چون همواره طرف های دیگری هستند که وقتی بخواهید با تأمین نظر آنان نیز کار پیش رود، طبعاً باید هر کسی انعطاف و گذشت هایی صورت دهد. همین عدم درگیری در شهرهای سوریه و انتقال آن به خارج از شهرها در سال اول درگیری سوریه به شما توصیه شد و نه رزمندگان سوری و نه ارتش اسد بدان توجهی نکردید و جنگ مدام گسترش یافت، اما حالا پس از آن همه خونریزی و کشتار غیرنظامیان و نابودی آبادی ها و روستاها و شهرها، هر چند طرف خودشان به همین نتیجه رسیدند و حتی پیش از شروع مذاکرات ژنو، شما در مناطق مختلف به توافقاتی برای تخلیه بعضی مناطق از صحنه های نبرد و انتقال به مکان های دیگر دادید و همین طور محاصره شهرها و روستاهایی را که در آن غیرنظامیان به تله افتاده اند، محدود کردید و اجازه رسیدن کمک های انساندوستانه و پزشکی را بخشیدید. حال کوشش جامعه جهانی، سازمان ملل و کشورهایی که به شما فشار آوردند بر آن است تا همین مناطق محدود، به مناطق بیشتر و ترجیحاً تمام سوریه تعمیم یابد و آتش بس در مناطق مختلف به همراه توقف درگیری ها و برداشتن محاصره شهرها و روستاهای سوریه صورت گیرد و به جای ویرانی و خرابی و کشتار بیشتر –به خصوص غیرنظامیان- رسیدگی به مجروحان و آسیب دیدگان و آوارگان و ترجیحاً بازگرداندن آوارگانی که مایل به بازگشت هستند و شروع به سازندگی برای رفع نیازها –و نخست نیازهای اولیه و اساسی مردم- و خدمات رسانی و به تدریج آبادانی سوریه. اتفاقاً اسلام گرایانی که از این امر مغبون هستند، مثال کاملاً روشنی برایش در تاریخ اسلام دارند و آن صلح حدیبیه بود و اتفاقاً در آن زمان نیز بسیاری از جوانان به پیامبر معترض شدند که اگر ما برحق ایم چرا باید به صلح تن دهیم و آیات معروف فتح المبین –نه برای نبردهای بدر و احزاب یا هر جنگی دیگر که مسلمانان در آن ظفر یافتند- و دقیقاً “تنها برای صلح با مشرکان” نازل شد تا برساند که صلح پیروزی برای همگان است.
البته خطر بزرگ دیگری که اینک سوریه را تهدید می کند، تغییر جنگ های نیابتی به جنگی رسمی منطقه ای است. برای اجتناب از آن باید تنها آمریکا و روسیه نیرو در سوریه پیاده کرده و پایگاه جدید بزنند و بقیه کشورها از آن اجتناب کنند و گرنه دودش ابتدا به چشم خودشان می رود و درگیر جنگی منطقه ای با رقبا و چه بسا قدرت های بزرگتر از خودشان می شوند.

مقاله قبلیتصاویر سانحه هواپیمای مسافربری در مشهد
مقاله بعدیکشف پهناورترین منظومه خورشیدی
دکتر کاوه احمدی علی آبادی
دکتر کاوه‌ احمدی‌ علی‌آبادی‌ تاکنون تحصیلات دانشگاهی را در مقطع دکترای جامعه شناسی (Ph.D) با عنوان دانشجوی ممتاز از تگزاس و مقطع فوق‌ دکترای‌ (Post Doctoral of Philosophy) فلسفه‌ علم‌ به همراه گواهی "ارزیابی کمال" از دانشگاه‌ آبردین‌ (Aberdeen) در داکوتای‌ جنوبی‌ آمریکا به پایان رسانده و و اینک عضو هیئت علمی (ACADEMIC BOARD) دانشگاه آبردین (ABERDEEN) با رتبه پروفسوری (PROFESSORSHIP) است. ایشان موفق به دریافت درجه دانشمندی (scientist) در رشته فلسفه علم با رساله "روش شناسی علم و فلسفه" و انتخاب به عنوان دانشمند برجسته (Distinguished scientist) سال 2008 از طرف دانشگاه آبردین شدند. دارای 14 عنوان کتاب چاپ شده، 6 عنوان در نوبت چاپ، بیش از 45 پژوهش و مقاله علمی از کنفرانس ها و همایش های ملی و بین المللی و فراتر از 120 عنوان مقاله در نشریات کثیرالانتشار بوده و دارای 11 جایزه و لوح تقدیر و سپاس از جشنواره ها و مراکز علمی و آکادمی مختلف است. در حال حاضر ایشان عضو جامعه شناسان بدون مرز (Sociologists without borders (ss هستند.