به رغم بیماری جسمى؛ مصطفی دانشجو و رضا انتصاری به اعتصاب غذای دراویش زندانى پیوستند

0
463

مصطفی دانشجو و رضا انتصاری دو فعال حقوق دراویش محبوس در زندان اوین، در حمایت از سایر دراویش زندانى، ساعاتی پیش اعتصاب غذای خود را اعلام کردند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از مجذوبان نور، این دو درویش در حالی به اعتصاب غذای اعتراضی دراویش زندانى پیوسته‌اند که هر دو از بیماری جسمى شدید رنج مى برند. آقای انتصاری به تازگى به تپش شدید قلب و درد در قفسه سینه مبتلا شده اما مسوولان زندان به بهانه واهی عدم تمکین دراویش به پوشیدن لباس زندان او را از اعزام به بیمارستان محروم کردند.

آقای دانشجو نیز چندی پیش، به دنبال انتقال غیرقانونى افشین کرم‌پور، دیگر درویش زندانى از بیمارستان شهدا به بند ۴ اوین، در حالی که دوره بازتوانى ریه را در آن بیمارستان مى گذراند، خواستار ترخیص خودخواسته از بیمارستان و بازگشت به زندان شده بود.

دراویش زندانى، علت اعتصاب غذای خود را قانون شکنى‌های پى در پی مقامات قضایی و مسوولان زندان اوین در قبال زندانیان عقیدتى و سیاسى عنوان کرده‌اند.

این اعتصاب، از زمانى که مسوولان زندان برای سومین بار فرشید یداللهی، وکیل دادگسترى را علاوه بر تشدید محرومیت‌ها، به بند ۴ اوین منتقل کردند، آغاز شده است. آقای یداللهی در مدتى کمتر از شش ماه، پیش از آغاز پروژه انحلال بند ٣۵٠، از بند یاد شده به زندان رجایی شهر، و از آن زندان به بند ٧ اوین منتقل شد، اما این تغییر محل حبس غیرقانونى که خلاف ضوابط سازمان زندان‌ها و مصداق شکنجه روانى زندانیان است، به همین محدود نبوده و بعد از یک دوره تشدید محرومیت‌ها مانند جلوگیرى از حق هواخوری و استفاده از امکانات فرهنگى زندان برای این درویش، بار دیگر او را به بند ۴ انتقال دادند.

برگزاری دادگاه‌های غیابی بدون حضور وکیل و صدور احکام سنگین (۶٠ سال حبس تعزیری)، انتقال‌های پیاپی از بند عمومى به سلول‌های انفرادی بازداشتگاه‌های ٢۴٠ و ٢٠٩ اطلاعات به مدت بیش از ١۶٠ روز، محرومیت از مرخصی و امکانات درمانى، به رغم آسیب دیدگى هنگام بازداشت و شکنجه جسمى در بازداشتگاه‌ها و بیماری‌های عارض شده در مدت حبس چهارساله، اجبار به استفاده از لباس زندان در محوطه زندان و اعزام‌های پزشکى، تنها بخشی از فشارهایی است که بر دراویش زندانى رفته است.