به دست آوردن توانایی تولید چند سلاح اتمی جمهوری اسلامی

0
112

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی اعلام کرد جمهوری اسلامی اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید «چندین بمب اتم» دارد، و تاکید کرد جهان باید جلوی ساخت سلاح هسته‌ای توسط این جمهوری اسلامی را بگیرد.

العربیه به نقل از فاکس نیوز نوشت؛ پنج‌شنبه 26 ژانویه، گروسی طی جلساتی که از روز سه‌شنبه تاکنون بر قرار بوده، در پارلمان اروپا درباره مسئله اتمی جمهوری اسلامی رایزنی کرده است.

او سه‌شنبه تاکید کرد: «این حقیقتی است که آنها [رژیم حاکم بر ایران] به اندازه کافی برای تولید چندین سلاح هسته‌ای اورانیوم غنی‌شده جمع‌آوری کرده‌اند». با این حال، گروسی چهارشنبه در بروکسل اطمینان داد که جمهوری اسلامی هنوز سلاح هسته‌ای نساخته است، و گفت غرب باید تلاش کند تا جلوی این کار را بگیرد.

کارشناسان طی چند ماه اخیر بارها گفته‌اند که جمهوری اسلامی به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده تا سطح 60 درصد دارد، که می‌تواند با آن حداقل یک سلاح هسته‌ای بسازد. برای تولید بمب اتم، اورانیوم باید به غنی‌سازی بالای 90 درصد برسد.

گروسی به پارلمان اروپا گفته ایران اکنون 70 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به غلظت 60 و 1000 کیلوگرم به غلظت 20 درصد در اختیار دارد. جمهوری اسلامی حتی در اوج تنش‌های پیشین خود با غرب قبل از توافق هسته‌ای سال 2015، هرگز به میزان فعلی اورانیوم غنی نکرده بود.

العربیه به نقل از فاکس نیوز نوشت؛ با وجودی که دیپلمات‌های جمهوری اسلامی سال‌ها مدعی بودند که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی طی یک «فتوا» تولید بمب اتم را از لحاظ شرعی ممنوع اعلام کرده است، اما مقامات جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر آشکارا درباره چشم‌انداز ساخت سلاح هسته‌ای صحبت می‌کنند.

بر این اساس، کارشناسان بر این باورند که سناریوی کره شمالی ممکن است درباره ایران تکرار شود. پیونگ یانگ در اواخر هزاره پیش با واشینگتن معاهده عدم تولید تسلیحات هسته‌ای امضا کرد، اما بعدا آن را زیر پا گذاشت و اعلام کرد اتمی شده است.