به آتش کشیدن کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا توسط معترضان به ترور فعال سیاسی

0
92

مراسم تشییع جنازه جسد ایهاب الوزنی فعال عراقی اهل کربلا که صبح یکشنبه طبق گفته فعالان محلی توسط شبه‌نظامیان مسلح وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ترور شد، به تظاهراتی علیه جمهوری اسلامی مبدل شد و تعدادی از تظاهرکنندگان ضمن کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا را به آتش کشیدند.

شامگاه یکشنبه، نیروهای امنیتی عراق تظاهرکنندگان را از محوطه كنسولگری جمهوری اسلامی در كربلا دور كردند اما آنان با برپایی خیمه‌هایی در آن نزدیکی تحصن کرده و خواستار شناسایی قاتلان الوزنی شدند.

گروهی دیگر از معترضین در درون صحن حسین بن علی، امام سوم شیعیان در کربلا تجمع کرده و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند و خواستار پایان دادن به حضور رژیم جمهوری اسلامی در عراق و تغییر حکومت بغداد شدند.

در مراسم تشییع الوزنی تظاهرکنندگان رژیم تهران را به عنوان آمر ترور کنشگران عراقی به دست گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به سپاه پاسداران متهم کردند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تشییع‌کنندگان شعاری مانند «انقلاب اکتبر [عراق] علیه جمهوری اسلامی است»، سر دادند.

در همین حال، یک فعال نزدیک به الوزنی، با انتشار ویدیوی در کنار جسد رفیقش در پزشکی قانونی کربلا گفت :« شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی این جنایت را انجام دادند. آنها ایهاب را ترور کردند و می‌خواهند همه ما را یکی پس از دیگری بکشند. آنها همیشه ما را تهدید می‌کنند. “

گفتنی است از زمان آغاز اعتراضات مردمی عراق در اکتبر 2019، ده‌ها فعال عراقی در مقابل خانه‌های خود یا در خیابان با اسلحه صدا خفه‌کن شبه نظامیان وابسته به سپاه قدس جمهوری اسلامی ترور شدند.

برخی از فعالان نیز در استان‌های دیگر عراق توسط این گروههای مسلح ربوده شده و تحت شکنجه قرار گرفته‌اند. دولت عراق تاکنون هیچ اقدامی برای متوقف کردن این زنجیره‌های قتل و ترور انجام نداده است.

طی دو سال گذشته، نزدیک به 600 تظاهرکننده در اعتراضات علیه فساد و سیستم حکومتی فرقه‌ای احزاب و گروه‌های شبه‌نظامی، کشته شدند.

العربیه نوشت؛ این حرکت اعتراضی به یک جنبش گسترده ملی در سراسر این کشور به ویژه در مناطق شیعه‌نشین تبدیل شده است و خواهان تغییر کامل طبقه سیاسی فاسد و احزاب اسلام‌گرای فرقه‌ای وابسته به رژیم ایران شد.