بهنام روحانی، خواننده بهایی به بهانه خواندن آهنگ‌های مذهبی در اروپا با سه اتهام مواجه شد

0
344

یک منبع آگاه گفت بهنام روحانی‌فرد، خواننده و شهروند بهایی که روز ۱۲ شهریور ۹۶ از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد پس از یک ماه انفرادی روز ۱۱ مهرماه با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومان از زندان اوین آزاد شده است. او به دلیل داشتن تور کنسرت در اروپا در تابستان امسال به سه اتهام از سوی بازجویان وزارت اطلاعات متهم شده است. به گفته این منبع او هیچ‌کدام از اتهامات خود را نپذیرفته است.

این منبع آگاه گفت بهنام روحانی‌فرد طی یک ماه بازجویی متهم به سه اتهام «تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و عضویت در تشکیلات غیرقانونی بهاییان» شده است. این منبع گفت: «دو اتهام اول به دلیل فعالیت‌های هنریش به او وارد شده ست. به او گفته‌اند که احتمالا به بهانه تولد پیامبر بهاییان برای کنسرت به اروپا رفته است چون تولد حضرت بهالله کمتر از ۱۵ روز دیگر است. او هم البته در پاسخ بازجویش گفته است که کنسرت‌های او همگی عمومی و در سالن‌های شهرداری کشورها بوده و آن‌جا مردمش درد دین ندارند و او تبلیغ بهاییت را نکرده و صرفا شعرهایش را خوانده است.»

این منبع با اشاره به این‌که این شهروند بهایی به دلیل مذهبش قادر به اجرا یا انتشار آلبوم در ایران نبوده است، گفت: «بهنام چندین بار برای گرفتن مجوز اجرا در وزارت ارشاد پیگیر شد اما از آن‌جا که در فرمی باید مذهب خود را هم ذکر می‌کرد از خیر آن گذشت. در ایران وقتی متوجه شوند کسی بهایی است به او اجازه انتشار آلبوم و یا اجرای کنسرت نمی‌دهند،بهنام هم پس از مدتی فکر کرد حالا که در کشورش نمی‌تواند موسیقی اجرا کند حداقل سعی کند در خارج کنسرت برگزار کند که این هم به مشکل برخورد کرد و حالا نمی‌داند این سه اتهام به کجا ختم می‌شود.»

این منبع با اظهار این‌که بهنام روحانی فرد در بازجویی‌هایش «اتهام‌های خود را نپذیرفته» درباره محتوای شعرهای او گفت:‌ «شعرهای او را حتی در یوتیوپ هم می‌توان پیدا کرد. شعرهای پاپ و گاهی با مضمون مذهبی است. او در تابستان امسال به همراه گروهش که همگی این بار بهاییان بودند به اروپا برای کنسرت رفتند و طی یک تور در چندین کشور اروپا آهنگ‌های را اجرا کردند. آن‌ها در تاریخ ۱۳ تیرماه به تهران بازگشتند اما توسط ماموران فرودگاه مورد بازجویی قرار گرفت و علاوه بر توقیف پاسپورتش، موبایل، لپ تاپ و دفترچه شخصی‌اش نیز توقیف شد.» به گفته این منبع علیرغم پیگیری‌های مکرر هنوز این وسایل به او و یا خانواده‌اش برگردانده نشده است.

این منبع درباره نحو بازداشت او به کمپین گفت: «ماموران او را در خیابان تحت تعقیب قرار داده‌اند و پس از مدتی خودرویش را متوقف و او را بازداشت کرده‌اند. پس از بازداشت، برای تفتیش منزل او را به خانه‌اش برده‌اند و  پس از تفتیش چند ساعته منزل و ضبط برخی از وسایل شخصی او را به زندان اوین منتقل کرده‌اند.»

به گفته این منبع بهنام روحانی در ۳۱ روز بازداشت خود در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین بوده درباره‌ی فشارهای بازجویی گفت: «او در این مدت حدود ۲۰ مرتبه بازجویی شده و هر بازجویی‌ او سه تا چهار ساعت طول می‌کشیده، برای آزار بیش‌تر او حتی به دروغ به او گفته بودند که همسرش را هم دستگیر کرد‌ه‌اند. یا وقتی متوجه شده‌اند او کتاب نهج البلاغه‌ای که در انفرادیش وجود دارد را می ‌خواند کتاب را از او گرفته‌اند. از نظر روحی اذیتش کرده‌اند.»

بهنام روحانی پیش از این یک بار دیگر در ۲۱ مهرماه ۱۳۸۸ به دلیل خواندن یک آهنگ به نام «زندانی» بازداشت و به ۹ ماه حبس محکوم شد. این منبع درباره حکم قبلی او گفت: «بهنام آهنگی به نام «زندانی» را خواند و مدتی بعد وب‌سایتی این آهنگ را به همراه انتشار عکسی از هفت رهبر بازداشت شده بهاییان منتشر کرد. ماموران پس از آن او را دستگیر کردند و گفتند او این آهنگ را در اعتراض و دهن‌کجی به حکم حبس این هفت نفر بهایی خوانده است. اما او در هیچ کجای آهنگش به بازداشت آن‌ها اشاره‌ای نکرده بود. او را بازداشت کردند. ۳۰ روز در انفرادی در بازجویی بود و بعد به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۹ ماه حبس در زندان یزد محکوم شد که حکم خود را گذراند.»

به گزارارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ از دیگر آهنگ‌های او می‌توان به «من عاشق ایرانم» و «سرود عشق» اشاره کرد. هیچ‌کدام از این آهنگ‌ها مجوز رسمی وزارت ارشاد را ندارند و به صورت شخصی در استودیو خصوصی ضبط شده‌اند.