بهنام ابراهیم‌زاده فعال کارگری پس از تحمل هفت سال زندان آزاد شد

0
270

اسعد (بهنام) ابراهیم‌زاده، فعال کارگری، پس از هفت سال، روز دوشنبه یازدهم اردیبهشت از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده است. بهنام ابراهیم‌زاده، پس از آزادی از زندان رجایی شهر گفت مسئولان قضایی و رئیس زندان رجایی شهر یک سال پس از موعد آزادی قانونی، به او اعلام کرده‌اند که محکومیتش، با ادغام پرونده‌ها به پایان رسیده و در صورت پرداخت جریمه‌ی نگهداری ماهواره از زندان آزاد خواهد شد.

بهنام ابراهیم زاده، متولد ۱۳۶۵ و ساکن تهران، کارگر و عضو «جمعیت دفاع از کار کودکان و خیابان» است که به دلیل فعالیت مسالمت‌آمیز در زمینه کارگری و مسائل مربوط به کودکان کار، از اردیبهشت ۱۳۸۹ در زندان‌های اوین و رجایی‌ شهر زندانی بوده است.

این فعال کارگری گفت که تاریخ آزادی‌اش در پرونده آبان ماه ۱۳۹۵ قید شده ولی مقامات قضایی تا یک سال تغییر وضعیت و امکان آزادی با پرداخت جریمه را به او اطلاع نداده‌اند.

بهنام ابراهیم‌زاده  در یازدهم اردیبهشت ۱۳۸۹ در تجمع مسالمت آمیز روز جهانی کارگر، در تهران، بازداشت شد و پس از یک ماه با سپردن وثیقه آزاد شد. او مجددا در ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ به دلیل ادامه فعالیت‌های کارگری در تهران بازداشت شد و مدت چهار ماه در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ اوین زندانی بود و در مهرماه ۱۳۸۹ به بند عمومی ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.

بهنام ابراهیم زاده او طی مدت ۴ ماه انفرادی از تلفن و ملاقات با خانواده و وکیل محروم بود. قاضی صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در دی‌ماه ۱۳۸۹ بهنام ابراهیم زاده را در دادگاهی بدون حضور وکیل به ۲۰ سال زندان محکوم کرد که با اعتراض او در مرحله تجدید نظر به ۵ سال تبدیل شد.

این فعال کارگری، در جریان حمله گارد امنیتی زندان به بند ۳۵۰ زندان اوین در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ که در رسانه‌های ایرانی منتقد حکومت به «پنجشنبه سیاه» موسوم شد، مورد ضرب و شتم قرار گرفت و مصدوم شد و پس از اعتراض به مسئولین زندان، به عنوان تنبیه ۱۵ روز به سلول انفرادی بند ۲۴۰ اوین فرستاده شد.

این فعال کارگری با اتهام ارتباط با رسانه‌ها و اطلاع رسانی درباره وضعیت خود و همچنین نوشتن نامه به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران، در حالی که درون زندان بود به دادگاه احضار شد و پرونده جدیدی علیه وی گشوده شد. در اردیبهشت ۱۳۹۴ او برای بازجویی درباره اتهامات جدیدش به سلول های انفرادی بند ۲۰۹ اوین منتقل شد. به گفته منبع مطلع او بیش از سه ماه از هر گونه ارتباط با خانواده و وکیل محروم بوده و برای اعتراف به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از درون زندان تحت فشار قرار گرفته است. این منبع همچنین گفت که بعضی مستندات و مدارک برای پرونده جدید علیه بهنام ابراهیم زاده را با تفتیش منزل به دست آوردند در حالی که بهنام از چهار سال پیش در زندان بود و وجود ماهواره و پاسپورت و لپ‌تاپ پسرش در خانه هیچ ارتباطی به او نمی توانست داشته باشد.

با پایان بازجویی‌ها در پرونده جدید، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و قاضی احمدزاده، در دی ماه ۱۳۹۳ و پس از دادگاهی کوتاه بدون حضور وکیل، او را به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی»، «استفاده از تجهیزات ماهواره» و «نگهداری پاسور» به ۹ سال و چهار ماه حبس تعزیری دیگر محکوم کرد. این حکم پس از اعتراض و در مرحله تجدید نظر به «۷ سال و ۱۰ ماه و ۱۵ روز حبس تعزیری و چهارصدوپنجاه هزار تومان جریمه» تبدیل شد.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ این کارگر زندانی که در بهمن ماه  ۱۳۹۳ به عنوان تنبیه از زندان اوین به زندان رجایی شهر در کرج منتقل شده بود، روز دوشنبه یازدهم اردیبهشت با ادغام شدن پرونده‌ها و پرداخت جریمه از این زندان آزاد شد.