بهترین گزینه جمهوری اسلامی روی میز است

0
344

جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده ارشد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای 2015 با ایران موسوم به «برجام»، می‌گوید نسخه فعلی توافق «بهترین گزینه ممکن» است، و جمهوری اسلامی پیشنهادی بهتر از آنچه ارائه شده دریافت نخواهد کرد.

بورل در مقاله‌ای نوشت که به نظر وی پس از گذشت بیش از یک سال از آغاز مذاکرات، طرفین به بهترین معامله ممکن رسیده‌اند، و او به عنوان تسهیل‌کننده این مذاکرات، معامله را امکان‌پذیر می‌داند.

بورل گفت که روز سه‌شنبه پیش‌نویس متن توافق را به طرفین ارائه داده است، و از آنها خواسته برای جلوگیری از یک «بحران اتمی خطرناک» آن را بپذیرند، و در عین حال تاکید کرد که امکان «کوتاه آمدن» به طرز چشمگیری از بین رفته است.

العربیه به نقل از فایننشال تایمز نوشت؛ به گفته این دیپلمات اروپایی: «توافقی که روی میز است، توافق کامل و جامعی نیست، ولی در حد ممکن تمام دغدغه‌ها را در نظر می‌گیرد، و شامل نتایج سخت به‌دست‌آمده برای همه طرف‌های معامله است.»

بورل در نهایت از طرفین مذاکره خواست تا این «فرصت بی‌نظیر» برای «پیروزی» را قدر بدانند، و «پتانسیل بزرگ»ی که معاملهٔ اجراشده آزاد می‌کند را هدر ندهند، و اصرار کرد که او هیچ «آلترناتیو جامع یا مؤثر» دیگری نمی‌بیند.