بهترین تصاویر فضایی هفته: از موج‌سواری روی مریخ تا دیده‌بان فضایی..

0
240

بهترین عکس‌های فضایی هفته را به انتخاب نشنال‌جئوگرافیک با ما مرور کنید.

به گزارش خبرآنلاین ؛ از طوفان‌های جوشان و افق عطارد گرفته، تا موج‌سواری روی مریخ و اتاقی در فضا.


13-6-19-41611

اتاقی در فضا

روز 3 ژوئن / 13 خرداد، کریس کسیدی با استفاده از مزیت میدان دید تمام‌نما (پانورامیک) ایستگاه فضایی بین‌المللی، اقدام به عکاسی از کره زمین کرد. ماژول گنبدی‌شکل 3 متری ایستگاه فضایی موسوم به کاپولا، با 7 پنجره بزرگ خود و فاصله 400 کیلومتری از زمین، مکان مناسبی برای گرفتن عکس‌های خارق‌العاده از اجرام آسمانی و همچنین سیاره زمین است. این ماژول همچنین به عنوان برج مراقبت کیهانی عمل می‌کند که خدمه ایستگاه، پیاده‌روی‌های فضایی و عملیات اتصال فضاپیماها به ایستگاه را از آنجا کنترل می‌کنند.

13-6-19-416442

سواری روی مریخ

تصاویر نامانوسی مانند این عکس که توسط مدارگرد شناسایی مریخ تهیه شده است، چندین ردیف شیار موازی را در امتداد شیب رمل‌های ماسه‌ای مریخ نشان می‌دهد؛ پدیده‌ای که نزدیک به یک دهه باعث سردرگمی دانشمندان شده است. با این وجود، مطالعات جدید نشان می‌دهد که این شیارهای عمیق که گاه تا 2.5 کیلومتر امتداد یافته‌اند، تنها در اوایل بهار که رمل‌ها پوشیده از دی‌اکسید کربن یخ‌زده است شکل می‌گیرد. با تغییر فصل و افزایش دما، یخ شروع به شکستن و ذوب شدن می‌کند. بلوک‌های یخی که در نوک این رمل‌ها می‌شکنند، همچون موج‌سوارانی بر روی کوسن بخار ناشی از تصعید دیگر یخ‌ها سر می‌خورند و این شیارها را ایجاد می‌کنند.

13-6-19-417243

گوهر‌های ستاره‌ای

با درخششی همچون جواهراتی آسمانی، این خوشه ستاره‌ای باز در فاصله 7 هزار سال نوری از زمین نشانگر نوع تازه‌ای از ستارگان متغیر است که پیش از این ناشناخته بودند. با استفاده از تلسکوپی در صحرای آتاکامای شیلی، گروهی از اخترشناسان سوئیسی 7 سال را به مطالعه و اندازه‌گیری درخشندگی NGC 3766 پرداختند؛ گروهی از نزدیک به 3 هزار ستاره که در صورت فلکی جنوبی قنطورس واقع شده است. تحقیقات نشان داد که 36 عضو ستاره‌ای این صورت فلکی الگوهایی غیرعادی در نوسانات درخشندگی خود دارند که پیش از این هرگز مشاهده نشده بود. اگرچه علت چنین تغییراتی در نور این ستارگان هنوز مشخص نیست، اما به گفته اخترشناسان وجود این کلاس جدید از ستارگان درک ما را از چرخه‌های حیات ستاره‌ای به چالش می‌کشد.

13-6-19-41814

طوفان‌های جوشان

این عکس فروسرخ با جزئیات فراوان نشانگر طوفان قدرتمندی است که 12 ژوئن / 22 خرداد بخشی از ایالت‌های آمریکا را در نوردید؛ عکسی که توسط ماهواره Suomi NPP گرفته شده است. در چنین طوفان‌هایی اوج گرفتن هوای گرم و مرطوب منجر به بروز ناپایداری‌هایی در جو می‌شود، که باعث شکل‌گیری بادهای سهمگین، تگرگ و حتی گردباد می‌شود.

13-6-19-418505

رازهای مریخ آبدار

با نزدیک شدن به دهمین سال حضور خود در فضا، مریخ‌نورد آپورتیونیتی بیشتر ماه مارس / اسفند را به بازرسی دقیق صخره کم‌رنگ متمایز مرکز این عکس مشغول بود؛ صخره‌ای که در نوک تپه ماتجویک، در دیواره دهانه ایندیور قرار دارد. با استفاده از ابزار سنگ‌ساب و طیف‌سنج پرتو ایکس خود، مریخ‌نورد نشانه‌های شیمیایی واضحی از مواد معدنی رسی در این صخره کشف کرد، که بیانگر این است که صخره در دروه‌ای از حیات خود باید تحت تاثیر آب قرار گرفته باشد.

13-6-19-419176

افق عطارد

شاید شبیه به ماه به نظر رسد، اما این عکس نمایی برجسته از سطح سرشار از دهانه‌های برخوردی عطارد است که توسط مدارگرد مسنجر ناسا تهیه شده است. نیم‌کره جنوبی عطارد دهانه‌های برخوردی فراوانی دارد، که دهانه 50 کیلومتری هان‌کان در مرکز این عکس یکی از مهم‌ترین آنها به شمار می‌رود. دانشمندان سیاره‌شناس عقیده دارند که با توجه به خاکه‌های سفید و تازه اطراف دهانه هان‌کان، این دهانه در مقایسه با دهانه اطراف خود نسبتا جوان است.