بمب‌افکن‌های روسیه در همدان مستقر شدند

0
439

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بمب افکن های دوربرد این کشور برای حمله به مواضع داعش در سوریه در پایگاه هوایی همدان مستقر شده اند. رویترز با اعلام این خبر افزوده است که شبکه تلویزیونی “راشیا ٢۴” تصریح کرده است که بمب افکن های مستقر در پایگاه هوایی همدان از نوع “توپولف ٢٢” هستند. این منبع توضیحی در مورد شمار بمب افکن های روسی در پایگاه هوایی همدان نداده است.

ساعاتی پس از اعلام این خبر اسپوتنیک نیز گزارش کرد، وزارت دفاع روسیه استقرار بمب افکن های توپولف-22 ام 3 و سوخو-24 را در ایران تایید کرد. روز سه شنبه این هواپیما ها با پرواز از فرودگاه نظامی همدان به مواضع داعش در سوریه حمله کردند.
در اطلاعیه وزارت دفاع روسیه آمده است: ” شانزدهم آگوست سال 2016 ، بمب افکن های دوربرد توپولف-22 ام 3 و بمب افکن های تهاجمی سوخو-34 ، با پرواز از فرودگاه نظامی همدان (جمهوری اسلامی ایران) به تاسیسات گروهک تروریستی داعش و جبهه النصره در استان های حلب ، دیرالزور و ادلب حمله کردند. “

از آغاز جنگ داخلی سوریه، این اولین بار است که روسیه با استفاده از یک کشور ثالث مواضع داعش در سوریه را بمباران می کند. در آستانۀ آغاز این حملات، معاون وزیر امور خارجۀ روسیه، میکائیل بوگدانف، دیروز دوشنبه پانزدهم اوت وارد تهران شد و با وزیر امور خارجۀ ایران، محمدجواد ظریف، دیدار و گفتگو کرد.

خبرگزاری “تسنیم” ادعا کرده است که بمب افکن های روسیه پیش از این نیز از همین پایگاه استفاده کرده بودند. به گزارش “تسنیم” هواپیماهای روسی برای وارد شدن به حریم هوایی سوریه به جای ٢۰۰۰ کیلومتر اکنون ۷۰۰ کیلومتر را طی می کنند و همین موجب می شود که حملات هوایی روسیه علیه داعش در سوریه در اسرع وقت و با هزینۀ کمتر صورت بپذیرد. منابع خبری روسیه گفته اند که استقرار هواپیماهای جنگی این کشور در ایران زمان پرواز این هواپیماها را تا ۶۰ درصد کاهش می دهد.