بلومبرگ: قدرت‌های اروپایی تلاش برای نجات برجام را افزایش داده‌اند

0
277

با هشدار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که گفته است اعتماد به نظم بین الملل در خطر است، آلمان، فرانسه و بریتانیا ماموریت های دیپلماتیک را برای حفظ برجام آغاز کرده اند.

به نوشته بلومبرگ، ماموریت دیپلمات های سه کشور اروپایی که توافق هسته ای با جمهوری اسلامی را در سال ۲۰۱۵ به همراه آمریکا، چین و روسیه امضا کردند این است که جمهوری اسلامی را به ادامه حضور در برجام متقاعد کنند و شرکت های اروپایی طرف قرارداد با جمهوری اسلامی را از گزند تحریم های آمریکا مصون نگه دارند. بازگشت تحریم های هسته ای آمریکا علیه جمهوری اسلامی می تواند میلیاردها دلار سرمایه گذاری شرکت های اروپایی طرف قرارداد با جمهوری اسلامی را به خطر بیاندازد.

دونالد ترامپ با انتقاد از توافق هسته ای برجام اعلام کرد آمریکا از این توافق خارج می شود و سرمایه گذاری های اروپایی ها، از صنعت نفت گرفته تا هوانوردی، را به خطر انداخت.

بلومبرگ به نقل از حمید بعیدی نژاد، سفیر جمهوری اسلامی در لندن گزارش داده است ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در یک گفتگوی تلفنی که روز یکشنبه با حسن روحانی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی داشت، اعلام کرد سه کشور اروپایی «بسته ای از امتیازات» را برای حفظ اجرای برجام آماده کرده اند که به جواد ظریف ارائه خواهند داد.

 خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته است به سه کشور اروپایی هم «اعتماد» ندارد و گفته باید برای ادامه حضور جمهوری اسلامی در برجام «تضمین» بدهند.

به گزارش صدای آمریکا؛ دولت دونالد ترامپ می گوید برجام باعث شده است «فعالیت های مخرب» جمهوری اسلامی در منطقه افزایش یابد و مانع دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای نیز نمی شود.