بلومبرگ: جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانیوم را در سایت نطنز از سر می‌گیرد

0
290

جمهوری اسلامی سرگرم جابجا کردن نسل‌های جدیدی از سانتریفوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم از یک تأسیسات آزمایشی به مرکز تازه‌ای در کارخانه اساسی تولید سوخت هسته‌ای در نطنز است.

در گزارش مورد استناد آژانس جهانی انرژی هسته‌ای، جمهوری اسلامی سه مجموعه از سانتریفوژها نوع «آی آر -2 ام»، «آی آر 4» و «آی آر 6» را به سالن تولید «بی» در تأسیسات نطنز منتقل کرده که نشان می‌دهد انفجار ماه گذشته در این تأسیسات، تأثیر مخرب محدودی داشته ‌است.

بر اساس سند انتشار یافته از سوی دیپلمات‌ها در اواخر ماه گذشته، مهندسان جمهوری اسلامی اقدام به کارگذاشتن لوله‌های لازم برای جمع‌آوری مقادیر بیشتری از مواد تولید شده به وسیله 3 گروه تازه از سانتریفوژها کردند که هر یک از این سانتریفوژها مجهز به 164 دستگاه چرخش با سرعت مافوق صوت برای جدا کردن ایزوتوپ‌های اورانیوم هستند.

این گزارش همزمان با سفر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به اروپا و دیدار منتظره او در روز جمعه فردا با رافائل ماریانو گروسی رئیس آژانس جهانی انرژی هسته‌ای در وین است.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت که گروسی پیش از ورود پمپئو، ناظر ارشد خود را برای برپایی جلساتی با مسئولان نظام جمهوری اسلامی به تهران اعزام کرده‌ است.

درحالی که جمهوری اسلامی، درهای مراکزی را که بازرسان خواهان رویت آنها هستند، باز کرده اما از آژانس هسته‌ای خواسته تا دامنه و محدوده تحقیقات خود را معین کند که این کار از دید آژانس هسته ای و واشینگتن، خط قرمز قلم‌داد می‌شود.

افزودن سانتریفوژ به سالن «بی» تأسیسات تولید سوخت هسته‌ای نطنز، تخلف فنی از مفاد برجام قلمداد می‌شود.

از زمان خروج آمریکا از برجام در سال 2018 و اعمال مجدد تحریم‌ها، جمهوری اسلامی ذخایر اورانیوم خود را 5 برابر یا بیشتر از 1 کیلو و 572 گرم کرده که برای ساخت دو بمب هسته‌ای کافی است.

نشست میان گروسی و پمپئو، دومین نشست آنها، پس از نخستین سفر رسمی دیپلمات آرژانتینی به عنوان رئیس تازه آژانس انرژی هسته ای به واشینگتن در فوریه گذشته‌ است.

نطنز

گروسی از زمان عهده‌دار شدن منصب خود، تحقیقات در مورد فعالیت‌های مشکوک قبلی جمهوری اسلامی از دهه‌ها پیش به‌ویژه در مورد پاره ای از پژوهش‌های تسلیحاتی را دوباره آغاز کرده ‌است.

به گزارش العربیه به نقل از شبکه بلومبرگ،گفتنی است پمپئو این هفته راهی پایتخت‌های اروپا خواهد شد تا حمایت آن‌ها از تلاش‌های آمریکا برای تمدید قطعنامه تحریم مبادلات تسلیحاتی با جمهوری اسلامی را جلب کند که فردا قرار است در شورای امنیت به رای گذاشته شود.