«بفتا» گوناگونی نژادی در میان اعضای بریتانیایی را بررسی می‌کند

0
184

در حالیکه بحث «#اسکار‌خیلی‌سفید‌است» ادامه دارد، آکادمی بفتا نیز احساس خطر کرده و گوناگونی نژادی در اعضایش را بررسی می‌کند.

 آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا (بفتا) یک نظرسنجی درباره گوناگونی نژادی برای اعضای خود فرستاده و خواستار بینشی دقیق‌تر نسبت به ترکیب فعلی‌اش شده است. این نظرسنجی که برای ۶۵۰۰ عضو ساکن بریتانیای بفتا ایمیل شده، بدون نام و داوطلبانه است و سوال‌هایش بر پایه نظرسنجی‌های اخیر از اعضای صنعت فیلم طراحی شد‌ه‌اند. علاوه بر سوال‌هایی درباره سن، جنسیت، پس‌زمینه اجتماعی-اقتصادی و ناتوانی، این نظرسنجی از اعضایش می‌خواهد نژاد، دین و جهت‌گیری‌های جنسیتی خود را هم مشخص کنند.

این نظرسنجی روز بیستم ماه ژانویه برای اعضا فرستاده شد و با توجه به زمان‌بندی‌اش این سوال پیش آمد که آیا این یک عکس‌العمل مستقیم نسبت به کمبود گوناگونی نژادی و اقلیتی جوایز اسکار است یا خیر. با این حال یکی از کارمندان داخلی بفتا می‌گوید اینطور نیست. او می‌گوید این نظرسنجی که خبرش را آن موریسون رییس بفتا سال گذشته اعلام کرده بود، با این هدف فرستاده می‌شود تا از فرصت رای‌دهی اعضا به فیلم‌ها در فصل جوایز استفاده شود و یک بحث آنلاین بین آن‌ها پیش بیاید. در حال حاضر مراحل رای‌دهی برای انتخاب برنده‌های هر دو بخش تلویزیون و سینما شروع شده است.

اعضای بفتا، ایدریس البا و بنیسیو دل‌تورو را به خاطر نقش‌آفرینی‌های‌شان در فیلم‌های «هیولاهای بی‌وطن» و «سیکاریو» در بخش بازیگر نقش مکمل نامزد دریافت جایزه بفتا کردند. اما از سوی دیگر، هر دوی این افراد از سوی رای‌دهندگان اسکار نادیده گرفته شدند. ویل اسمیت بازیگر، همسرش جادا پینکت اسمیت و اسپایک لی کارگردان از جمله چهره‌های شناخته‌شده سیاه‌پوست صنعت فیلم آمریکا هستند که گفتند امسال در مراسم اسکار شرکت نخواهند کرد.

با وجود اینکه بفتا در سال‌های اخیر گوناگونی نژادی و اقلیتی هیات داوران،‌ کمیته‌ها و داوطلبانش را مورد بررسی قرار داده، این اولین باری است که تمام اعضای بریتانیایی بفتا در این مورد خاص، مورد تحقیق قرار گرفتند. این نظرسنجی روز دهم ماه فوریه یعنی چهار روز پیش از مراسم جوایز امسال، به اتمام می‌رسد. نتایج آن با یک آمارگیری دیگر مقایسه می‌شود و اعضا می‌توانند در پایان سال،‌ نتیجه آن را مشاهده کنند.

با استناد به گفته‌های این فرد آگاه، اینکه این نتایج منجر به این شوند که بفتا بخواهد به کلی پروسه عضوگیری خود را عوض کند – مثل آکادمی اسکار که بعد از بلوای اخیر دست به این کار زده – یا خیر، تصمیمی است که هیات مدیره بفتا باید بگیرد. او می‌گوید: «ما به نحوی نتایج نظرسنجی را منتشر خواهیم کرد. ما می‌خواهیم مطمئن شویم هرکاری می‌کنیم بر پایه شواهد است و نه عکس‌العملی به کار دیگران، که به همین دلیل است که این نظرسنجی از اهمیت بالایی برای ما برخوردار است. ما مدام به دنبال راه‌هایی برای ارتباط برقرار کردن و در دسترس قرار دادن بیشتر صنایع‌مان هستیم.»

به گزارش مهر به نقل از اسکرین دیلی، بفتا هم این بیانیه را منتشر کرد: «این نظرسنجی بخشی از دیالوگ ادامه‌دار بفتا با اعضایش است. چند ماه بود که برنامه آن ریخته شده بود و خبرش هم سال پیش منتشر شد.»