«بفتا» نمی‌خواهد به سرنوشت «اسکار» دچار شود

0
218

آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا (بفتا) برخی قوانین خود را به نفع اقلیت‌ها تغییر داده تا تنوع میان اعضا و شرکت‌کنندگان را رعایت کند.

سال گذشته جریان «اسکار سفید» لکه سیاهی بود که بر دامن آکادمی علوم و هنرهای سینمای آمریکا نشست؛ اعتراض سینماگران به رعایت نکردن تنوع نژادی، قومیتی و جنسیتی حواشی بسیاری به پا کرد و موجب شد برخی از بزرگترین چهره‌های سینمایی این رویداد مهم را بایکوت کنند. حالا «بفتا» که به نوعی معادل انگلیسی جوایز «اسکار» است، اعلام کرده برای رعایت تنوع در سینماگران شرکت‌کننده در این رقابت‌ها و همچنین اعضای این آکادمی، تغییراتی در قوانینش ایجاد کرده است.

یکی از مهم‌ترین تغییرها در دو بخش انتخاب بهترین فیلم بریتانیایی و بهترین اثر اول نویسنده‌، کارگردان یا تهیه‌کننده بریتانیایی صورت گرفته است. «بفتا» اعلام کرده از سال ۲۰۱۹ آثار ارائه‌شده در این بخش‌ها باید از فیلتر استاندارد تنوع «موسسه فیلم بریتانیا» (BFI) عبور کنند. این استانداردها از سال ۲۰۱۴ به منظور افزایش حضور و فعالیت نمایندگان گروه‌های به حاشیه‌رفته و اقلیت‌ اجتماعی تعریف شد.

علاوه بر این، «بفتا» تغییراتی را هم در فرآیند عضویت خود ایجاد کرده است. در تحقیقی که ژانویه ۲۰۱۶ انجام شده، ۴۵ درصد اعضای این آکادمی پاسخگو بودند و از این میان ۴۱ درصد زن و ۱۳ درصد جزو اقلیت‌های قومی بودند. سن میانگین اعضای آکادمی «بفتا» هم ۵۲ سال بوده است.

این موسسه سینمایی اعلام کرده در دوره جدید، ۳۷۵ عضو جدید پذیرفته که ۴۳ درصد آن‌ها زن و ۱۸ درصد اقلیت‌های قومی هستند. سن میانگین اعضا هم به ۴۴ کاهش پیدا کرده است.

در این فهرست نام بازیگرانی چون «ادریس البا»، «امیلی بلانت»، «سوفی اوکوندو»، «دیوید اویلوو» و کارگردانانی همچون «اندرو هِی»، «پائول کینگ»، «لون شرفیگ»، و «فیلیس ناگی» و «جوناتان نولان» نویسنده به چشم می‌خورد.

سومین تغییری که «بفتا» در قوانین خود به وجود آورده، حذف نیاز به ضامن به منظور عضویت در این آکادمی از سال ۲۰۱۷ است. در بیانیه «بفتا» آمده است که آنچه افراد را تضمین می‌کند، توانایی‌ها و استعداد آن‌هاست.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین؛ جوایز سالانه «بفتا» از ۱۹۴۷ راه‌اندازی شد، در سال ۱۹۵۸ با انجمن تهیه‌کنندگان و کارگردانان تلویزیونی ادغام شد تا انجمن سینما و تلویزیون «برتانیا» را تشکیل دهد و سرانجام در سال ۱۹۷۶ به آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا تغییر نام پیدا کرد. امسال «استفن فرای» مجری این رویداد سینمایی است و این مراسم اعطای جوایز برای اولین‌بار پس از سال ۱۹۹۷ مجددا در «رویال آلبرت هال» لندن برگزار می‌شود.