بغداد حمله به تاسیسات نفتی سعودی از خاک عراق را تکذیب کرد

0
133

دفتر نخست‌وزیری عراق در روز یکشنبه 15 سپتامبر در بیانیه‌ای ادعاها درباره حملات پهپادی به دو تأسیسات وابسته به آرامکو سعودی از خاک این کشور را تکذیب کرد.

دفتر «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای شایعات در خصوص استفاده از خاک این کشور برای حملات پهپادی به تأسیسات نفتی آرامکو را تکذیب و تأکید کرد که بغداد اجازه استفاده از خاک خود برای هدف قرار دادن همسایگانش را نخواهد داد.

در این بیانیه نخست وزیر عراق آمده است: «عراق آنچه که در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در خصوص استفاده از خاک این کشور برای حمله پهپادی به تأسیسات نفتی پادشاهی عربی سعودی؛ آمده است را تکذیب و تأکید می‌کند که طبق قانون اساسی به ممانعت از حمله به کشورهای همسایه و برادرانش از خاک خود، پایبندی کامل دارد».

دفتر عبدالمهدی تأکید کرد، با هر کسی قانون اساسی عراق را نقض کند با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

عبدالمهدی در بیانیه خود از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی اطلاعات و مدارک لازم در این رابطه خبر داد.

در بیانیه دولت بغداد آمده است: «عراق از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد که حملات متقابل را متوقف کنند و از خسارت‌های جانی و مالی جلوگیری کنند».

در بیانیه همچنین آمده است: « عراق با دقت تمام تحولات اخیر را دنبال می‌کند و با «برادران» خود ایستاده و از افزایش تنش و روی آوردن اطراف به راه‌حل‌های نظامی که موجب پیچیده تر شدن اوضاع انسانی و سیاسی و تهدید امنیت منطقه و جهان می‌شود، ابراز نگرانی می‌کند».

دفتر عادل عبدالمهدی همچنین خواستار راه‌حل سیاسی برای حل بحران یمن و حفاظت از جان انسان‌ها شد و از کشورهای جهان و منطقه خواست تا به مسئولیت انسانی و اخلاقی خود برای متوقف کردن جنگ عمل کنند.

سی ان ان: حمله به تاسیسات سعودی احتمالاً از عراق صورت گرفته است

سی.ان. ان یک منبع آگاه در گزارشی گفت: «نشانه‌های اولیه می‌گوید که این حملات به احتمال زیاد از عراق صورت گرفته است. جایی که بسیار نزدیکتر از یمن به محل‌های مورد حمله قرار گرفته سعودی است.

پادشاهی سعودی در حال تحقیق در باره مبداء حملات پهپادی است.

وزیر خارجه آمریکا با مسئول دانستن ایران گفت هیچ دلیلی در دست نیست که این پهپادها از یمن هدایت شدند.

حوثی‌های یمن مدعی‌اند با 10 پهپاد حملات سنگینی را علیه تاسیسات نفتی اصلی سعودی صورت داده‌اند.

شرکت نفتی آرامکو سعودی روز گذشته اعلام کرد، دو کارخانه نفتی در بقیق، در 60 کیلومتری جنوب غربی مقر اصلی کمپانی آرامکو در ظهران مورد حمله پهپادی قرار گرفتند.

به گزارش العربیه؛ در همین حال محمد ال الشیخ یکی از نویسندگان سعودی در توییتر خود نوشت:« حمله به تاسیسات سعودی از عراق صورت گرفت و کویتی‌ها پهپادهایی که تاسیسات سعودی را مورد هجوم قرار دادند مشاهده کردند که از عراق هدایت شدند عبدالمهدی آدم مسکینی است و بر حشد الشعبی در عراق کنترل ندارد».