بعد از طلاب، مداح مشهور هم روحانی را تهدید کرد

0
468

گویا تهدید به قتل رئیس جمهوری خیلی ساده‌تر از آن چیزی شده که به نظر می‌رسید؛ کمتر از یک هفته پس از برگزاری تجمع پر سر و صدای برخی از طلاب قم در مدرسه فیضیه، ماجرای «استخر فرح» و تهدید حسن روحانی به قتل این بار در تهران تکرار شد؛ در مراسم دعای روز عرفه و توسط یکی از مشهورترین مداحان کشور.

بر اساس فیلمی که از سخنرانی حاج منصور ارضی منتشر شده، وی با اشاره به اقدامات مرحوم هاشمی رفسنجانی و برنامه‌های دولت حسن روحانی می‌گوید: «اون یارو آخرش در استخر مرد، این یارو هم آخرش در استخر می‌میرد.» حالا با این وضعیت خیلی‌ها می‌گویند اقدامات هفته قبل مدرسه فیضیه هم آن طور که گفته می‌شود، اتفاقی و بدون هماهنگی نبوده‌اند؛ جایی که خطاب به رئیس جمهوری این پلاکارد بلند شده بود؛ «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت.»

شاید از همین روست که مهدی شیخ، نماینده عضو فراکسیون امید گفته که باید برای اتفاقات مدرسه فیضیه قم کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود. این در حالی است که پیش‌تر برخی از نمایندگان مجلس هم از تهیه طرح استیضاح وزیر کشور با همین موضوع سخن گفته بودند.

مهدی شیخ درباره ورود مجلس به این موضوع گفته است: «در اولین اقدام نامه‌ای به وزیر کشور نوشتیم تا مسأله را بررسی کند و اگر لازم باشد، یک کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود که چرا هر چند وقت چنین اقداماتی در کشور صورت می‌گیرد و از افراد هتک حرمت می‌شود.» محسن غرویان، استاد حوزه هم مخالفت با روحانی را به دلیل رأی داده شده به او، مخالفت با مردم دانسته است. او گفته که «واکنش جامعه روحانیت این است که روشنگری کنیم و به مردم بگوییم موضع کل روحانیون آن چیزی نیست که عده‌ای اقلیت با رفتارهای خود آن را به مردم القا می‌کنند.

علاوه بر این، مسئولان اجرایی هم وظیفه دارند در این‌باره واکنش نشان دهند.» دیروز محمدرضا عارف هم رئیس جمهوری کشورمان را یک روحانی انقلابی و پرورش یافته در مکتب امام خمینی توصیف کرد و در توئیترش نوشت: «خط و نشان کشیدن برای ایشان از سوی عده‌ای از طلاب خلاف امنیت ملی و امری مشکوک تلقی می‌شود.» تاکنون هیچ فرد، تشکل و یا مجموعه‌ای مسئولیت مراسم مدرسه فیضیه را برعهده نگرفته است؛ حتی مدیریت این مدرسه که مکان تجمع را برای طلاب معترض فراهم کرده بود.
فارغ از بیانیه‌های اعلام برائت از این گردهمایی سؤال اصلی و بی پاسخ مانده آن است که بالاخره چه افراد یا مجموعه‌ای آن برنامه را ترتیب داده بود و طلاب معترض تابلوهایی که روی آنها شعارهای تند نوشته شده بود را باید به کجا تحویل می‌دادند؟ درباره سخنان گفته شده در مراسم روز عرفه در خیابان سعدی تهران توسط یکی از معروف‌ترین مداحان کشور هم هنوز مخالفان دولت واکنشی نشان نداده و سکوت کرده‌اند. اما حالا که در فاصله یک هفته و خصوصاً پس از واکنش‌های تند علما و مراجع تقلید به حواشی و شعارهای مراسم مدرسه فیضیه، همین مفاهیم و رویکردها در قلب پایتخت تکرار می‌شوند شاید قدری از جدی‌تر بودن ریشه‌های این نوع رویکرد و گروه‌های حامی آن حکایت داشته باشد.

از بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته این دست حملات به دولت کم کم حالتی عادی به خود می‌گیرد؛ از زمانی که رئیس جمهوری در حاشیه راهپیمایی روز قدس با بنی صدر مقایسه شد تا امروز، نه پشت پرده هیچ کدام از این تجمعات تهدیدآمیز روشن شده و نه بانیان و آمران آن مشخص.

به گزارش روزنامه ایران؛ اتفاقی که از یک سو جای نگرانی برای تشدید دوقطبی و چندقطبی سیاسی و اجتماعی در کشور ایجاد کرده و از سوی دیگر می‌تواند نشان‌دهنده احتمال بالای تکرار آن در حوادث آینده باشد.