بزودی زبان روسی زبان دوم تدریسی در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی میشود

0
242

وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی به روسیه پیشنهاد کرد که زبان فارسی و روسی در مدارس دو کشور به عنوان زبان دوم آموزش داده شود.

 «سید محمد بطحایی» به همراه مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی در دیدار با «ویاچسلاو نیکونوف» رئیس کمیته آموزش و علوم دومای روسیه، این مطلب را بیان کرد.

وی گفت: دولت جمهوری اسلامی قصد دارد انحصار زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم شکسته شود و سایر زبان ها بویژه زبان روسی نیز در ایران گسترش یابد.

وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی افزود: من این موضوع را با وزیر آموزش و پرورش روسیه در میان گذاشتم و اعلام کردم که در صورت آموزش زبان فارسی در مدارس روسیه، جمهوری اسلامی نیز می تواند در قالب تفاهمنامه ای آموزش زبان روسی را در مدارس خود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در سفر به مسکو، بازدیدی از یکی از مدارس روسیه داشتم، افزود: متاسفانه هیچ یک از دانش آموزان روسی شناختی از ایران نداشتند که ما امیدواریم با اجرای این طرح، روس ها شناخت بیشتری از ایران پیدا کنند.

وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرد که طرف روسی از این پیشنهاد حمایت کرده و کارگروهی را در این خصوص برای رسیدن به تفاهنامه تشکیل دهد.
ویاچسلاو نیکونوف رئیس کمیته آموزش پارلمان روسیه نیز با استقبال از این طرح درباره وضعیت آموزش زبان فارسی در روسیه خاطر نشان کرد: هم اکنون زبان فارسی در برخی از مراکز آموزش عالی روسیه از جمله انستیتوی کشورهای آسیا و آفریقای دانشگاه دولتی مسکو تدریس می شود.

وی بر لزوم گنجاندن زبان فارسی در برنامه آموزشی روسیه و همچنین برنامه ریزی برای تدریس زبان فارسی در کنار زبان چینی که در برخی مراکز آموزشی روسیه به عنوان زبان دوم تدریس می شود، تأکید کرد.

نیکونوف با بیان اینکه شخصا با دانشجویان روسی که زبان چینی می خوانند، (به دلیل سختی این زبان) همدردی می کنم، افزود: ایران کشور تاریخ سازی است که مسیر جهان را تغییر داد.
به گزارش ایرنا، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی به دعوت همتای روس خود به منظور شرکت در نمایشگاه بین المللی آموزش تحت عنوان «اکوسیستم جدید آموزشی» به روسیه سفر کرده است و 31 فروردین ماه به ایران باز می گردد.
بطحایی در سفر خود با «آندری فورسنکو» دستیار رئیس جمهوری روسیه درامور آموزش و اولگا واسیلیوا وزیر آموزش و علوم روسیه نیز دیدار و گفت وگو کرد.
وزیر آموزش و پرورش ایران همچنین از نمایشگاه بین المللی آموزش با عنوان «اکوسیستم جدید آموزشی» نیز دیدار و در حاشیه آن با مقامات سایر کشورهای حاضر در حوزه آموزش دیدار و گفت وگو کرد.
بطحایی صبح پنجشنبه نیز بازدیدی از مجتمع آموزشی پیام امام مسکو وابسته به سفارت جمهوری اسلامی در فدراسیون روسیه داشت و ساعاتی با معلمان و مسئولان این مدرسه گفت وگو کرد.