بزرگ‌ترین اکتشافات باستان‌شناسی 2017

0
239

باستان‌شناسان در سال 2017 موفق به کشف استخوان‌های شگفت‌انگیز و بقایای باستانی خارق‌العاده‌ای شدند که همگی اطلاعات جالبی از گذشته انسان برای ما به ارمغان آورده است.

از هزاران ساختار سنگی مرموز به نام «دروازه» در عربستان سعودی گرفته تا غار محل نگهداری کتیبه دریای مرده و زنی که با قلب همسرش به خاک سپرده شده است همگی از جالب‌ترین و شگفت‌انگیزترین اکتشافات باستان‌شناسی و تاریخی در سال گذشته میلادی بوده‌اند.

636554308940357279

دروازه‌های مرموز در عربستان سعودی

پاییز سال قبل دانشمندان خبر از کشف 400 ساختار سنگی مستطیلی شکل در عربستان سعودی دادند. این ساختارها «دروازه» نام گرفتند چرا که شبیه به دروازه‌های میدان هستند. طولانی‌ترین ساختار 518 متر و کوچک‌ترین ساختار 13 متر طول دارد. تعدادی از این دروازه‌ها در کنار گنبد گدازه قرار دارند.

دولت عربستان سعودی از باستان‌شناسان دعوت کرد تا به بررسی عکس‌های هوایی گرفته شده از این سایت باستانی بپردازند. دانشمندان تخمین می‌زنند که قدمت برخی از سازه‌ها به 7000 سال نیز می‌رسد.

636554308991919909

غار کتیبه دریای مرده

در ماه فوریه سال 2017، باستان‎شناسان موفق به کشف غاری در نزدیکی قمران شدند که کتیبه دریای مرده در آن قرار داشت. بخش اعظمی از کتیبه قرن‌ها قبل به غارت رفته است با این حال یک کتیبه سفید پیدا شد. باستان‌شناسان می‌گویند که این دوازدهمین غار حاوی کتیبه دریای مرده است که در نزدیکی قمران پیدا شده است.

باستان‌شناسان همچنان به جست‌وجوی خود در بیابان‌های نزدیک قمران ادامه می‌دهند. آنها ادعا می‌کنند که شاید بتوان سیزدهمین غار را در سال 2018 در این منطقه کشف کرد. کتیبه دریای مرده 2000 سال پیش نوشته شده است و شامل نسخه‌های اولیه کتاب مقدس عبری است.

636554308980826123

هرمی برای پرنسس

باستان‌شناسان در مصر هرم 3800 ساله‌ای را کشف کردند که نام فرعون «امنی کیوما» روی آن نوشته شده است. این دومین هرمی است که نام این فرعون روی آن حکاکی شده است؛ اولین هرم در سال 1957 پیدا شد که تنها 600 متر از هرم تازه کشف‌شده فاصله دارد.

یک جعبه چوبی در اتاق تدفین هرم تازه کشف شده است که نام دختر این فرعون، «هتشپست»، روی آن نوشته شده است. هتشپست نام یکی از فراعن زن معروف مصر باستان است. ممکن است که یکی از پیشینیان امنی کیوما این هرم را ساخته باشد و این فرعون بعدها آن را تصاحب کرده باشد و نام خودش را روی آن گذاشته باشد و برای تدفین دخترش از آن استفاده کرده باشد.

636554309004419909

قدیمی‌ترین اسکلت انسان هوشمند

قدیمی‌ترین اسکلت کشف‌شده از انسان هوشمند در غاری در مراکش کشف شده است. این اسکلت‌ها شامل سه فرد بالغ، یک نوجوان و یک کودک می‌شود که قدمت آن به 300 هزار سال پیش بازمی‌گردد. بنابراین دانشمندان براین باورند که ریشه‌های انسان هوشمند به 100 هزار سال قبل برمی‌گردد.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که ممکن است انسان‎های هوشمند از کل قاره آفریقا، نه فقط شرق آن، آمده باشند. دانشمندان می‌گویند این پنج نفر شباهت زیادی به انسان‌های امروزی دارند.

636554309075513948

رمانتیک‌ترین هدیه عاشقانه

زنی به نام لوئیز دی‌کوئنگو در سال 1656 در سن 65 سالگی از دنیا رفت. این زن در حال دفن شد که قلب همسرش روی تابوت او قرار گرفته بود. همسر او، توساینت پرین، هفت سال قبل از مرگ لوئیز از دنیا رفته بود و یک کشیش مذهبی در شهر بریتانی در فرانسه بود. این مرد گفته بود که قلبش را از بدنش بیرون بکشند و آن را در ظرف محافظی قرار دهند تا روی تابوت همسرش قرار گیرد.

لوئیز در صومعه‌ای در شهر رنز فرانسه به خاک سپرده شده و همسرش 201 کیلومتر دورتر از او دفن شده است. باستان‌شناسان دریافتند که بدن قلب این زن نیز از بدنش برداشته شده است. در ابتدا دانشمندان گمان کردند که قلب این زن نیز درون ظرف محافظی روی تابوت همسرش قرار دارد اما قلب او هرگز پیدا نشد.

636554309075045032

قرارداد قبل از ازدواج باستانی

این سنگ‌نوشته 4000 ساله قدیمی‌ترین قرارداد ازدواج بین یک زن و شوهر محسوب می‌شود. این قرارداد که به زبان آشوری نوشته شده است، بیان می‌کند که اگر زن، هاتالا، طی دو سال ازدواج نتواند بچه‌دار شود، باید برای همسرش، لاکیپام، برده مونثی بخرد تا برای این زوج فرزند بیاورد.

در این قرارداد مطرح شده است که اگر لاکیپام، هاتالا را طلاق بدهد، موظف است پنج مینا (واحد وزن) نقره به او بدهد. همچنین اگر هاتالا، لاکیپام را طلاق دهد موظف است پنج مینا نقره به او بدهد.

636554309033795121

دانش پزشکی نئاندرتال‌ها

آنالیزهای DNA از دندان‌های پنج اسکلت نئاندرتال (انسان غارنشین) نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها دانش پزشکی قابل توجهی داشته‌اند و حتی از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کردند. یکی از نئاندرتال‌ها آبسه دندان (نوعی عفونت دردناک دندان) و نوعی انگل روده‌ای که باعث اسهال می‌شود، داشته است اما با مصرف نوعی قارچ که خاصیت آنتی‌بیوتیک طبیعی دارد، مداوا شده است. این فرد صنوبر مصرف می‌کرده که از ترکیبات آسپرین است.

آلن کوپر، سرپرست مرکز DNA باستانی اتریش، در این باره می‌گوید: «استفاده از آنتی‌بیوتیک در 40 هزار سال قبل از توسعه پنی‌سیلین خیلی شگفت‌انگیز است. این مطالعه نشان می‌دهد که رژیم غذایی نئاندرتال‌ها متنوع بوده و شامل گوشت و سبزیجات می‌شده است.

636554309039732492

قدیمی‌ترین اسناد مثلثات

یک سنگ‌نوشته 3700 ساله نشان می‌دهد که بابلیان اولین مردمی بودند که به مطالعه مثلثات پرداخته‌اند. این سنگ‌نوشته 15 مثلث راست گوشه را به تصویر می‌کشد. این توضیحات بخشی از یک جدول مثلثاتی هستند که علم مثلثات را به شکل ساده‌ای بیان کرده است. محققان از سادگی این سنگ‌نوشته بسیار متعجب شدند و اظهار کردند که شاید معلمان امروزی باید از این روش برای آموزش مثلثات استفاده کنند.

نورمن ویلدبرگر، پرفسور دانشگاه سوت ولز در سیدنی، می‌گوید: «این اکتشاف می‌تواند فرصت‌های جدیدی را نه تنها برای تحقیقات ریاضیاتی بلکه برای آموزش ریاضی نیز به ارمغان آورد. دنیای ریاضی به‌تازگی متوجه این واقعیت شده است که این فرهنگ ریاضی باستانی و بسیار پیشرفته چقدر می‌تواند برای ما مفید باشد».

به گزارش آنا؛ احتمالا بابلیان از دانش مثلثات خود برای ساخت مکان‌هایی مانند ساختارهای هرمی شکل به نام «زیگورات» استفاده می‌کردند. در تمدن‌های باستانی آسیای غربی نیایشگاهی برای خدایان می‌ساختند و والاترین آن زیگورات نامیده می‌شد؛ معنای آن بالا رفتن به سوی آسمان است.