بزرگداشت مهندس بازرگان در بیستمین سالگرد درگذشت

0
403

جمعی از اعضای نهضت آزادی ایران و برخی علاقه‌مندان به نواندیشی دینی به مناسبت بیستمین سال درگذشت مهندس مهدی بازرگان، صبح روز جمعه، سوم بهمن ماه بر مزار او حاضر شدند.

به گزارش میزان خبر، در این مراسم که جمعی از علاقه‌مندان به راه و افکار مهندس بازرگان حاضر بودند، دکتر ابراهیم یزدی- دبیر کل نهضت آزادی ایران-، دکتر علی‌اصغر غروی- عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران- و محمد حسین بنی اسدی- داماد مهندس بازرگان- با ذکر خاطرات و سجایای اخلاقی‌ مهندس بازرگان، یاد او را گرامی داشتند.

سخنرانان بر این نکته تاکید داشتند که سبک زندگی و مبارزات مهندس بازرگان به‌عنوان چراغ راهی برای نسل جوان امروز خواهد بود؛ بنابراین می توان او را الگویی مناسب برای زیست ملی و اسلامی معرفی کرد کسی‌که با تأسی به دین و منش اخلاقی اسلامی و به‌کار بردن آن در مسیر مبارزات آزادی‌خواهانه و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و مدیریت‌های کلان، راه تازه‌ای گشود؛ راهی که بسیاری از منتقدان دیروز مهندس بازرگان، بر درستی آن صحه می گذارند. در این‌خصوص دکتر یزدی گفت: «زمانی مارا به میانه روی متهم می کردند و امروز جامعه به دولت اعتدال رای می دهد.»

بعد از این سخنان که بر سر مزار مهندس بازرگان در مقبره بیات و در شهر قم ایراد شد، حاضران به‌رسم سال‌های گذشته، در بیت آیت‌الله منتظری حاضر شدند و یاد آن فقیه عالیقدر را گرامی داشتند.

احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری در جمع حاضر با ذکر خاطراتی از آیت‌الله منتظری، صداقت، شجاعت و میانه‌روی در نزد مهندس بازرگان را یاد آور شد و تاکید نمود که مرحوم بازرگان اعتدال را با عمل خود امضا کرد.

او در ادامه از لغو همایش «اسلام رحمت در برابر خشونت» که قرار بود به مناسبت بیستمین سالگرد درگذشت مهندس بازرگان در بنیاد دایره المعارف بزرگ اسلامی برگزار شود، ابراز تأسف کرد.

بنیاد فرهنگی مهندس مهدی بازرگان در نظر داشت تا با برگزاری همایشی، مروری بر آثار و اندیشه‌های مهندس بازرگان در دوم بهمن ۱۳۹۳ برگذارنماید که تنها سه ساعت پیش از شروع مراسم، با ابلاغ اداره اماکن نیروی انتظامی لغو شد.

براین اساس آقای منتظری در سخنان خود گفت که چرا یک حکومت می بایست از جمع شدن جماعتی که میهن‌دوستی و مسلمانی‌شان، شاخصه بارزشان است در هراس باشد و از برگزاری مراسمی که مجوزهای لازم را قبلا کسب کرده است، جلوگیری کند.