بر اساس رای سنای آمریکا، ترامپ برای حمله نظامی به جمهوری اسلامی نیاز به مجوز کنگره ندارد

0
343

سنای آمریکا روز جمعه ۲۸ ژوئن در نشستی ویژه طرح دمکرات ها در باره لغو مجوز دولت برای استفاده از نیروهای نظامی بدون مجوز کنگره را رد کرد. نشست روز جمعه سنا در واقع برای بررسی اختیارات رئیس جمهوری این کشور برای توانایی تهاجم نظامی به دولت جمهوری اسلامی و اجبار وی در این راه  به داشتن مجوز از کنگره تشکیل شده بود.

برای تصویب این طرح نیاز بود که ۶۰ سناتور از مجموع ١۰۰ سناتور به آن رای دهند. رای گیری از صبح روز جمعه آغاز شد و تا نیم روز جمعه بیش از ۴۰ سناتور به طرح دمکرات ها رای منفی دادند. بر اساس این رای گیری، دست دونالد ترامپ برای هرگونه اقدام نظامی بدون مجوز کنگره علیه جمهوری اسلامی باز گذاشته شد.

هفته گذشته، مجلس نمایندگان، که دمکرات‌ها در آن اکثریت دارند، طرحی را تصویب کرد که یکی از بند‌های آن، قانون مجوز استفاده از نیروی نظامی را لغو کرد. این قانون پس از حوادث ۱۱ سپتامبر تصویب شده بود و به رئیس جمهور آمریکا اختیاراتی برای حمله به سایر کشور‌ها به دلیل حمایت از تروریسم می‌دهد.

در هفته جاری، دمکرات‌های مجلس سنا، میچ مک کانل، رهبر جمهوریخواهان سنا، را تحت فشار قرار دادند تا درخواست کند که تامین اعتبارات هرگونه حمله به دولت جمهوری اسلامی باید با موافقت کنگره صورت گیرد. آن‌ها از او خواستند که این درخواست را در طرح موسوم به قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۲۰ بگنجاند.

مجلس سنا قرار بود روز جمعه درباره تصویب این قانون رأی گیری کند. هدف اصلی دمکرات‌ها در صورت تصویب این رای در سنا این بوده است که ترامپ نتواند بدون اجازه کنگره به دولت جمهوری اسلامی حمله کند.

مخالفت سنا با این طرح از سوی تحلیلگران به عنوان نوعی پیروزی برای جمهوری خواهان و کاخ سفید ارزیابی شده است.

این پیشنهاد در صورت دریافت ۶۰ رای موافق می توانست به عنوان متممی به قانون “مجوز دفاع ملی” اضافه شود و رئیس جمهوری آمریکا را برای هرگونه اقدام نظامی در هر شرایطی ملزم به کسب اجازه از کنگره کند.

به گزارش رادیو فرانسه؛ نمایندگان سنا پیشتر روز پنجشنبه در دوری غیر متداول از اقدامات لایحه دفاعی بزرگی را به تصویب رساندند، اما به موازات آن پذیرفتند که طرح پیشنهادی تیم کین و تام یودال را نیز که برخی اختیارات دستگاه اجرایی را محدود می کرد، به رای بگذارند.