بریتانیا رسماً به ائتلاف نظامی آمریکا برای امنیت خلیج فارس می‌پیوندد

0
190

بریتانیا رسماً اعلام کرد به ائتلاف نظامی آمریکا برای امنیت دریایی در خلیج فارس می‌پیوندد. این خبر را دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرده است.

دولت بریتانیا می گوید در این ائتلاف نظامی که با هدف تضمین امنیت کشتیرانی تجاری در خلیج فارس شکل می‌‌گیرد آماده همکاری با ایالات متحده آمریکاست.

بریتانیا گفته دیگر متحدان خود را نیز تشویق خواهد کرد تا به این ائتلاف بپیوندند.

با این حال هنوز نشانی از آن دیده نمی شود که کشورهای اروپایی دیگر قصد ملحق شدن به این ائتلاف را داشته باشند.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، روز دوشنبه (۵ اوت) یک بار تاکید کرد که کشورش قصد پیوستن به یک نیروی دریایی بین المللی تحت فرماندهی آمریکا را ندارد. او گفت که آلمان خواهان تاسیس یک ائتلاف اروپایی برای تضمین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس است.

بریتانیا پیشتر به دنبال توقیف یک نفتکش این کشور به دست سپاه پاسداران یک “ائتلاف اروپایی” تشکیل می‌دهد تا از کشتی‌هایی که از تنگه هرمز عبور می‌کنند، حفاظت کند.

در آن زمان، چند کشور اروپایی بلافاصله از این تصمیم بریتانیا حمایت کردند اما جمهوری اسلامی تشکیل چنین ائتلافی را محکوم کرد.

بریتانیا هفته گذشته (۳۱ ژوئیه)، در جریان یک کنفرانس بین‌المللی در بحرین موافقت کرد که به یک مأموریت بین‌المللی بپیوندد تا همکاری‌های دریایی را بین کشورهای منطقه افزایش دهد. بریتانیا پیشنهاد داده تا رهبری یکی از کارگروه های دریایی را نیز بر عهده بگیرد.

این مأموریت دریایی قرار است هماهنگی بین نظامیان کشورهای مختلف و حمل و نقل تجاری را افزایش دهد.

بریتانیا گفته تلاش می‌شود در این ماموریت از کشتی‌هایی که در منطقه حضور دارند استفاده شود.

اما اکنون با پیوستن بریتانیا به “ائتلاف نظامی آمریکا برای امنیت دریایی در خلیج فارس”، مشخص نیست که آیا ائتلاف اروپایی جداگانه‌ای نیز تشکیل خواهد شد یا نه.

یکماه پیش آمریکا اعلام کرد به دنبال تشکیل ائتلافی است که تضمین کننده امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز و تنگه باب المندب باشد، یکی در جوار جمهوری اسلامی و دیگری در نزدیکی یمن.

آنگونه که بریتانیا می‌گوید این مأموریت دریایی قرار است هماهنگی بین نظامیان کشورهای مختلف و حمل و نقل تجاری را افزایش دهد.

به گزارش بی بی سی؛ تصمیم بریتانیا برای پیوستن به ائتلاف نظامی آمریکا برای امنیت دریایی در آب‌های جنوب ایران تنها ساعاتی پس از آن اعلام شد که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفته بود “آمریکا در حوزه‌هایی که مانند حوزه نظامی ابرقدرت است نمی‌تواند ائتلاف ایجاد کند. کشورهای دیگر خجالت می‌کشند که نامشان در کنار نام آمریکا در لیست باشد”.