برگزاری همه‌پرسی درباره منع برقع و روبنده در سوئیس

0
43

به‌رغم مخالفت بسیاری از احزاب بزرگ سوئیس، رفراندوم مربوط به منع برقع و روبنده در این کشور برگزار می‌شود. قرار بر تصویب قانونی است که استفاده از پوشش چهره در مجامع عمومی را منع می‌کند. نتیجه رفراندوم قابل پیش‌بینی نیست.

روز یکشنبه هفتم مارس (۱۷ اسفند) در سوئیس رفراندوم تصمیم‌گیری بر سر آنچه به “منع برقع” شهرت یافته برگزار می‌شود. شهروندان سوئیس با شرکت در این همه‌پرسی می‌توانند درباره تصویب چنین قانونی تصمیم‌گیری کنند.

بر اساس طرح پیشنهادی قانون “منع برقع” که توسط حزب راست محافظه‌کار سوئیس (حزب مردم سوئیس) ارائه شده، استفاده از برقع و روبنده در مجامع عمومی این کشور ممنوع خواهد شد.

این ممنوعیت شامل حال جهانگردانی که به این کشور سفر می‌کنند نیز خواهد گشت. ممنوعیت برقع در سوئیس مربوط به منع پوشش چهره در خیابان‌ها، در ادارات و همچنین در میادین ورزشی می‌شود.

حزب مردم سوئیس در طرح این قانون پیشنهادی مواردی مربوط به مسائل سلامتی و یا امنیتی را از الزام رعایت منع پوشش چهره مستثنی کرده است. در ایام کارناوال نیز پوشش چهره بلامانع اعلام شده است.

بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، طرفداران تصویب قانون منع برقع اندکی نسبت به مخالفان تصویب چنین قانونی برتری دارند. از این رو، پیش‌بینی قطعی نتیجه این همه‌پرسی ناروشن است.

رویچه وله نوشت؛ باید یادآور شد که دولت سوئیس، پارلمان و همه احزاب بزرگ این کشور به استثنای حزب مردم سوئیس، مخالفت خود را با تصویب چنین قانونی اعلام کرده‌اند.