برگزاری نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی درباره جمهوری اسلامی

0
102

نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی در وین برگزار خواهد شد. در این نشست گزارش بازرسان از فعالیت‌های اخیر جمهوری اسلامی مورد بحث قرار می‌گیرد. در این نشست احتمالاً به بازداشت موقت یکی از بازرسان آژانس در نظنز نیز رسیدگی خواهد شد.

در سایت رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که نشست شورای حکام برای رسیدگی به موضوعات پادمانی (حفاظتی)  مرتبط با جمهوری اسلامی در روز پنج‌شنبه (۱۶ آبان) در وین برگزار می‌شود. این نشست در ساعت ده و نیم صبح و به صورت غیرعلنی خواهد بود.

یکی از مقامات آژانس اتمی گفت که بازرسان آژانس که در روزهای اخیر در ایران بوده‌اند گزارشی نیز از فعالیت‌های خود ارائه خواهند کرد.

بازداشت موقت بازرس آژانس اتمی در مرکز غنی‌سازی نطنز

یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مدت کوتاهی در مرکز غنی‌سازی نظنز بازداشت شد. به گزارش رویترز مدارک مسافرتی این بازرس نیز توقیف شده است. یک منابع آگاه که نخواست نامش فاش شود این اقدام جمهوری اسلامی را “نوعی آزار” توصیف کرده است.

به گفته سه دیپلمات مطلع، بازرس بازداشتی یک زن است که مجبور به تحویل مدارک مسافرتی خود به ماموران جمهوری اسلامی شده است. زمان بازداشت این بازرس نیز هفته پیش عنوان شده که البته خبر آن امروز رسانه‌ای شده است. نماینده جمهوری اسلامی در آژانس اتمی از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است. گفته می‌شود که در نشست آتی آژانس در باره دو موضوع پادمانی به بازداشت موقت این بازرس نیز رسیدگی شود.

جمهوری اسلامی از روز (۱۵ آبان) چهارمین گام برای کاهش تعهدات برجامی خود را برداشت و به سانتریفیوژهای در مرکز فردو گازرسانی کرد. حسن روحانی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی در روز سه‌شنبه گفته بود که کاهش تعهدات اتمی جمهوری اسلامی با نظارت آژانس صورت می‌گیرد.

خبرگزاری فارس به نقل از بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی خبر داد که ساعت ۱۲ شب (چهارشنبه) عملا گاز به سانتریفیوژ‌ها تزریق می‌شود. به گفته کمالوندی: «چند ساعت طول می‌کشد تا وضعیت سانتریفیوژها به مرحله پایداری برسد و تا روز شنبه (۱۸ آبان) که مجددا بازرسان آژانس خواهند آمد، ما به مرحله‌ای می‌رسیم که حدود چهار و نیم درصد غنی سازی خواهیم داشت.»

سخنگوی آژانس اتمی نیز تایید کرد که در زمان تزریق گاز به سانتریفیوژها در فردو بازرسان آژانس در محل حضور داشته و گزارشی نیز تنظیم کرده‌اند.

به گزارش دویچه وله؛ کشورهای آلمان، روسیه، فرانسه، آمریکا، اسرائيل و بریتانیا نیز نسبت به پیامدهای “مخرب” کاهش تعهدات برجامی ایران هشدار داده‌اند. آمریکا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است تا بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارتی دقیق اعمال کرده و همه تحولات مربوطه را به مقامات آمریکا گزارش دهند.