بررسی قرار دادن سپاه پاسداران به عنوان «سازمان‌ تروریستی» توسط اتحادیه اروپا

0
98

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان اعلام کرد کشور متبوعش و اتحادیه اروپا در حال بررسی قرار دادن سپاه پاسداران ایران در «فهرست سازمان‌های تروریستی» تحت تعقیب این اتحادیه هستند.

بربوک، یکشنبه 30 اکتبر در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی آلمانی گفت: «چنانکه هفته پیش به صراحت اعلام کردم، مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی اِعمال خواهیم کرد، و در حال حاضر داریم درباره قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی رایزنی می‌کنیم.»

وزیر خارجه آلمان در واکنش به نقش فزاینده سپاه پاسداران در سرکوب تظاهرات ضدحکومتی مردم ایران این موضع را اعلام کرد. حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران اخیرا به تظاهرکنندگان هشدار داد که اگر اعتراضات خود را متوقف نکنند، آنها را سرکوب خواهد کرد.

در همین راستا، وزیر خارجه آلمان چهارشنبه 4 آبان‌ماه همزمان با اعتراضات گسترده ایرانیان در چهلمین روز قتل مهسا امینی، از توقف گفت‌وگوهای دوجانبه فی‌مابین دو کشور و کاهش روابط فرهنگی و آموزشی میان آلمان و جمهوری اسلامی به پایین‌ترین سطح خبر داد. دولت آلمان، علت اعمال این محدودیت‌ها را سرکوب وحشیانه معترضان در ایران خواند.

العربیه نوشت؛ بربوک پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن 252 نفر و دستگیری بیش از 20000 نفر در اعتراضات ایران، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جمهوری اسلامی روز بە روز با خشونت بیشتری عمل می‌کند. ما پیش‌تر هم روابط خود را محدود کردە بودیم، اما با دولتی کە این‌گونه غیرانسانی رفتار می‌کند، نمی‌توان روابط معمولی داشت.»

در همین حال، آلمان اعلام کرده که از فعالان عرصه جمع‌آوری شواهد مربوط به نقض حقوق بشر حمایت خواهد کرد و برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی در سطح سازمان ملل تلاش خواهد کرد.

وزیر خارجه آلمان در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه پیش منتشر کرد، از قول کشور متبوعش گفت: «از گروه‌های جامعه مدنی تبعیدی ایران در کشورهای همسایه آن حمایت می‌کنیم.»