بررسی تقویت شبه نظامیان نیابتی جمهوری اسلامی پس از احیاء برجام توسط کنگره آمریکا

0
216

قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه قصد دارند دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده را مجبور کنند تا به کنگره توضیح دهد چگونه رفع تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی باعث تقویت «گروه‌های تروریستی» مورد حمایت رژیم این کشور می‌شود.

پنج‌شنبه 31 مارس، رانی جکسون، نماینده جمهوری‌خواه تگزاس و استفانی مورفی، نماینده دموکرات فلوریدا به همراه نوزده نماینده دیگر کنگره آمریکا لایحه «حفاظت از اسرائیل در برابر نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی» را به کنگره ارائه کردند.

اگر این لایحه به قانون تبدیل شود، دولت بایدن را مجبور خواهد کرد تا به کنگره اطلاع دهد که کاهش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی چگونه به تقویت حماس و حزب‌الله و گروه‌های تروریستی مشابه در خاورمیانه خواهد انجامید.

العربیه به نقل از واشینگتن فری‌بیکن نوشت، این قانون وزیر دفاع آمریکا را ملزم می‌کند تا جزئیات توانایی‌های این گروه‌های تروریستی را ارزیابی کند و به کنگره توضیح دهد که کاهش تحریم‌هایی که قرار است به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای اصلاح‌شده به جمهوری اسلامی اعطا شود، چه تأثیری بر آنها خواهد گذاشت.

ائتلاف دوحزبی قانونگذاران آمریکایی، با نظر به موج حملات تروریستی که اخیرا اسرائیل را درنوردید و به قتل یازده نفر منجر شد، می‌گویند نگران این هستند که لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی گروه‌های تروریستی را «جسورتر» کند و منجر به افزایش حملات آنها به اسرائیل شود.

کریس مورفی، یکی از حامیان این لایحه، در بیانیه‌ای گفت: «جمهوری اسلامی تهدیدی برای ایالات متحده، متحد ما اسرائیل و امنیت و ثبات جهانی است. این رژیم از سازمان‌های تروریستی حمایت مادی می‌کند و به دنبال تولید سلاح هسته‌ای است.»

لایحه دوحزبی همچنین تصریح می‌کند که هیچ بودجه دولتی آمریکا نباید به مصرف تقویت گروه‌های تروریستی فهرست‌شده برسد. به گفته «فری‌بیکن»، این ماده می‌تواند بر سر تلاش‌های دولت بایدن برای آزاد کردن سرمایه‌های جمهوری اسلامی، که ممکن است به گروه‌های نیابتی‌اش منتقل شود، مانع ایجاد کند.