برجام و برنامه موشکی جمهوری اسلامی در دستور کار ناتو

0
306

در حالی نشست کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو برگزار می‌شود، اظهارات مسئولان ارشد حاضر در این نشست نشان می دهد که موضوع توافق هسته ای ایران و جامعه جهانی و همچنین برنامه موشکی جمهوری اسلامی، جزو دستورهای این نشست است.

روز دوشنبه ۱۳ آذر، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در بروکسل گفت این اتحاد بیست و هشت کشوری از توافق هسته ای جمهوری اسلامی با غرب حمایت می کند اما به آزمایشهای موشکی جمهوری اسلامی ایران که تهدیدی علیه متحدان ناتوست واکنش نشان خواهد داد.

آقای استولتنبرگ که روز دوشنبه در آستانه جلسات این هفته وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد، گفت: ما باید میان سلاح هسته ای و توانائی موشکی کاملا تفاوت قائل شویم. توافق هسته ای جمهوری اسلامی به توانائی جمهوری اسلامی برای دستیابی به سلاح هسته ای می پردازد، و ناتو از این توافق هنگامی که حاصل شد، حمایت کرد.

دبیر کل ناتو افزود: اکنون تمرکز ما بر این است که این توافق کاملا اجرا شود زیرا مستقیما بر امنیت متحدان ناتو تاثیر گذار است. در همین حال ما شاهد ادامه تلاشهای ایران در زمینه پیشبرد توانائی های موشکی این کشور بوده ایم که مسلما این باعث نگرانی تمام متحدان ناتو به ویژه متحدان ما در اروپاست.

اظهارات آقای استولتنبرگ، همزمان با اظهار نظر وزیران خارجه آلمان و فرانسه شد که از جمهوری اسلامی خواسته اند برنامه موشکی خود را رها کرده و به آنچه مقاصد برتری‌جویانه آن در سراسر منطقه خاور میانه خواندند، پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژان ایو لودریان روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی خود در پاریس گفت «ایران لازم است از برنامه موشکی بالیستیک و وسوسه‌های هژمونیک خود در خاور میانه صرف نظر کند.»

در نشست ناتو، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز حضور خواهد داشت. وی غیر از دبیر کل ناتو، در حاشیه دیدار از بروکسل با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی ناتو هم دیدار خواهد کرد. وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در ادامه سفر اروپایی اش از اتریش و فرانسه هم دیدار خواهد کرد.

ایالات متحده از زمان روی کار آمدن پرزیدنت ترامپ، اصرار دارد که جمهوری اسلامی با برنامه موشکی خود به برجام پایبند نیست. به همین دلیل بود که مهرماه گذشته، پرزیدنت ترامپ از تایید پایبندی جمهوری اسلامی به توافق هسته ای خودداری کرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ براساس قطعنامه ۲۲۳۱ که بعد از توافق هسته ای سال ۱۳۹۴ تصویب شد، جمهوری اسلامی از آزمایش موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده است اما ایران در یکسال اخیر چند آزمایش موشکی داشته است.