برجام جدید مانعی برای اقدامات اسرائیل علیه جمهوری اسلامی نمی شود

0
367

داوید بارنِه‌ئا، رئیس سازمان امنیت و اطلاعات خارجی اسرائیل «موساد»، با انتقاد از دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به دلیل «تعجیل» این دولت برای عقد یک «توافق وحشتناک» با جمهوری اسلامی، تاکید کرد که توافق هسته‌ای جدید جلوی اقدامات اسرائیل علیه جمهوری اسلامی به منظور دفاع از منافع امنیتی کشور متبوعش را نمی‌گیرد.

داوید بارنِه‌ئا که به دیدار جمعی از مقامات ارشد سیاسی و امنیتی اسرائیل رفته بود، روز پنجشنبه گفت: «اسرائیل یک پای این توافق نیست. اسرائیل مجاز به دفاع از خود است، و به هر طریق ممکن این کار را خواهد کرد. ما نمی‌توانیم بی سر و صدا گوشه‌ای بنشینیم و افزایش دامنه خطر را تماشا کنیم.»

بارنِه‌ئا در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به تهدید منطقه‌ای جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: «این مائیم که با حزب‌الله دست‌به‌گریبانیم، نه آمریکایی‌ها. ما با جهاد اسلامی سر و کله می‌زنیم، نه آمریکایی‌ها. ما با سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی شبه‌نظامی آنها در سوریه درگیریم، نه آمریکا‌یی‌ها. مقابله با تمام این‌ها گرفتاری ماست.»

العربیه به نقل از روزنامه جروزالم پست نوشت، رئیس موساد افزود: «معلوم است که آمریکا یک روز ممکن است بگوید می‌خواهم خاورمیانه را ترک کنم، ولی ما نمی‌توانیم برویم. ما اینجا هستیم. در ضمن، تفاوت‌های مفهومی در جهان‌بینی‌های ما وجود دارد.»

برنعه گفت توافق هسته‌ای احتمالی جدید آمریکا با جمهوری اسلامی، بالقوه از توافق سال 2015 بدتر است، و خطر آن به مراتب برای اسرائیل و جهان بیشتر است. به گفته وی، این معامله باعث تغییر تمایل طولانی‌مدت جمهوری اسلامی به دستیابی به سلاح هسته‌ای نمی‌شود.

وی افزود علاوه بر اهرم نظامی آشکار، «اهرم‌های دیگری» هم وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد؛ و تاکید کرد به جای عقد یک توافق ناقص و بد، بهتر است تحریم‌ها را ادامه داد تا جمهوری اسلامی «فقیرتر و ضعیف‌تر و کم‌خطرتر» شود.