برترین عکس‌های میکروسکوپی2013

0
139

گیاه مثانه‌ای گوشتخوار شناوری که شکار خود را در چند میلی‌ثانیه به تله می‌اندازد، جنین نوعی خفاش سیاه و لاروی پشه در میان تصاویری قرار دارند که در رقابت جالب عکاسی میکروسکوپی BioScapes شرکت کرده‌اند.

 این تصاویر میکروسکوپی به تمرکز بر روی زیبایی مسحورکننده جهان پرداخته‌اند.

تصویر تله در حال خمیازه کشیدن یک گیاه گوشتخوار نمونه جالبی از این واقعیت است که چگونه روشهای میکروسکوپی می‌توانند زیبایی پنهان جهان را نمایش دهند.

این تصویر گیاه گوشتخوار مثانه‌ای که توسط ایگور سیوانوویکس از موسسه پزشکی هیوز، ثبت شده، توانست جایزه اول رقابت Olympus Bioscapes را بدست بیاورد.

این تصویر هم‌کانونی، از میان بیش از 2100 تصاویر ثبت شده انتخاب و سیوانوویکس موفق به کسب جایزه تجهیزات علمی با ارزش 5000 دلار شد.

این گیاه گوشتخوار آبزی، شکار خود را تنها پس از چند میلی ثانیه از لمس موهای محرک آن به داخل تله خود کشیده و آن را می‌بلعد.

پایه‌های موها در مرکز تصویر در داخل ورودی گنبدی شکل قابل مشاهده است.

سیوانوویکس همچنین توانست جایزه سوم را برای تصویر هنری خود از جلبکهای سبز تک‌سلولی (algae desmids) کسب کند.

برندگان امسال از پنج قاره و 23 کشور بودند؛ شرکت‌کنندگان بطور کلی از 71 کشور در این رقابت شرکت کرده بودند.

جایزه دوم رقابت Olympus Bioscape به تصویر خارق‌العاده‌ای از یک جنین خفاش سیاه mastiff اهدا شد که در حال زیرچشمی نگاه کردن از زیر بالهایش است.

از دیگر تصاویر برجسته، یک موجود آب شیرین موسوم به «پارامسیوم» (Paramecium) بوده که از فیلم ثبت شده توسط رالف گریم از استرالیا گرفته شده است.

آب اضافی در هر انتهای موجود جمع و منجر به متورم شدن آن و بیرون راندن آب از میان شکافی در غشای سلولی می‌شود.

تصویر لارو حشره‌ی موی‌بال (Caddisfly) توسط فابریس پارایس از نورماندی فرانسه همچنین موفق به کسب جایزه شد. Sericostoma گونه‌ای از حشرات در آمریکای شمالی و اروپا هستند که لاروی آنها در آب شیرین، شن و ماسه یا سنگ زندگی می‌کند.

حشره موی‌بال ماده به ساخت یک لوله متحرک از دانه‌های شن برای حفاظت از بدنش پرداخته و از ضایعات گیاهان و بی‌مهرگان کوچک تغذیه می‌کند.

تصویر یک لاروی پشه فانتوم که به کرم شیشه‌ای نیز شهرت داشته، جایگاه هفتم را در این رقابت از آن خود کرد.

ساختمان عضلانی لارو معمولا شفاف و بی‌رنگ بود اما در این تصویر با نورافشانی خاص به شکل مرئی درآمده است.

در همین حال، تصویری موسوم به «حشرات برادر» به نمایش دو حشره box bugs پرداخته که تنها دو ساعت از عمر آنها گذشته و اندازه آنها سه میلیمتر است.

تصویر هر نوع دانش زیستی برای ارسال این رقابت آزاد بوده و موارد ارسالی بر اساس دانشی که نشان می‌دادند، زیبایی آنها و نیز تخصص فنی دخیل در ثبت تصاویر، مورد قضاوت قرار می‌گرفتند.

رقابت سال آینده که در 30 سپتامبر 2014 پایان خواهد یافت،‌ از هم‌اکنون برای ارسال تصاویر باز است.

به گزارش ایسنا،شرکت‌کنندگان می‌توانند تا پنج تصویر ثابت، متوالی یا فیلم از موضوعات دانش زیستی را که با هر اندازه بزرگنمایی با استفاده از یک میکروسکوپ نوری ترکیبی ثبت کرده‌اند، ارسال کنند.