برای تشکیل ائتلافی جهانی علیه حکومت جمهوری اسلامی مایک پمپئو به عربستان سفر کرد

0
232

همزمان با بالا گرفتن تنش و درگیری میان واشنگتن و تهران، مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا، روز دوشنبه بیست و چهار ژوئن وارد جده شد و با پادشاه و ولیعهد عربستان دیدار و گفتگو کرد. قرار است او بعد از سفر به عربستان عازم امارات، دیگر متحد مهم منطقه ای آمریکا، شود.

پیش از سفر به عربستان، وزیر امور خارجۀ آمریکا به خبرنگاران گفت که هدف او از این سفر یک دست کردن نظرات سه کشور برای تشکیل یک ائتلاف جهانی علیه جمهوری اسلامی است. پس از سفر به امارات، وزیر امور خارجۀ آمریکا، سه شنبه بیست و پنج ژوئن عازم هند می شود.

مایک پمپئو در سخنانش خطاب به خبرنگاران تأکید کرد که واشنگتن خواستار مذاکره با جمهوری اسلامی است و در عین حال تحریم های اقتصادی خود را علیه جمهوری اسلامی از روز دوشنبه بیست و چهار ژوئن تشدید می‌کند.

جرمی هانت، وزیر امور خارجۀ بریتانیا که به تازگی از سفر به تهران بازگشته نسبت به وقوع تصادفی جنگ میان آمریکا و جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد، هر چند وی افزود که دو کشور خواستار جنگ نیستند. جرمی هانت “اوضاع خلیج فارس را بسیار نگران کننده خواند.”

روز یکشنبه بیست و سوم ژوئن بریان هوک، فرستادۀ ویژه دولت آمریکا در امور جمهوری اسلامی، در جریان سفرش به کویت، تمام کشورهای جهان را فراخواند که جمهوری اسلامی را به کاستن از تنش های جاری منطقۀ خلیج فارس متقاعد کنند. بریان هوک که این سخن را در جریان یک کنفرانس خبری ایراد می کرد، همچنین گفت که ایالات متحد آمریکا هیچ نفعی از درگیری نظامی با جمهوری اسلامی عایدش نمی شود. او تأکید کرد که ایالات متحد آمریکا صرفاً به دلایل دفاعی قوای نظامی خود را در منطقه تقویت کرده است.

بریان هوک پس از ملاقات با وزیر امور خارجۀ کویت گفت که در حال حاضر هیچ کانال ارتباطی غیرمستقیمی میان آمریکا و جمهوری اسلامی وجود ندارد. او تأکید کرد که رئیس جمهوری آمریکا هیچ پیامی برای رهبران جمهوری اسلامی ارسال نکرده است، ولی شماری از کشورها برای کاستن از تنش ها و تهدیدهای جاری جمهوری اسلامی کمک های خود را به دولت آمریکا پیشنهاد داده‌اند.

فرستادۀ ویژه دولت آمریکا در امور جمهوری اسلامی، در جای دیگری از سخنانش افزود که آمریکا خواستار آن است که جمهوری اسلامی “به مثابه کشوری به هنجار و عادی رفتار کند و نه عاملی انقلابی.” بریان هوک سپس تأکید کرد : مادام که حکومت اسلامی رفتاری صلحجویانه در پیش نگیرد خاورمیانه نیز به صلح دست نخواهد یافت.

به گزارش رادیوفرانسه؛ هوک جمهوری اسلامی را تهدیدی علیه آزادی کشتیرانی در منطقه خواند و از همۀ “ملت های جهان خواست که برای تضمین آزادی کشتیرانی در منطقه بکوشند.”