برایان هوک: معافیت‌ خریداران نفت از جمهوری اسلامی تمدید نمی‌شود

0
313

آمریکا می‌گوید معافیت شش ماهه خریداران نفت از جمهوری اسلامی را تمدید نخواهد کرد. این معافیت‌ها در ماه مه سال جاری میلادی پایان می‌یابد. آمریکا در نظر دارد صادرات نفت ایران را کاملا متوقف کند.

برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران روز شنبه ۲۲ دی (۱۲ ژانویه) گفت معافیت‌های آمریکا در مورد خریداران نفت از جمهوری اسلامی به هیچ وجه تمدید نمی‌شوند.

به گزارش رویترز، هوک در یک کنفرانس خبری در امارات متحده عربی گفت دلیل اصلی معاف کردن برخی کشورهای خریدار نفت از جمهوری اسلامی جلوگیری از افزایش قابل توجه قیمت نفت بود.

با این حال او از توضیح در مورد سیاست واشنگتن پس از پایان مهلت معافیت جاری در ماه مه (اردیبهشت ۱۳۹۸) خودداری کرد.

آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای از روز ۱۴ آبان (پنجم نوامبر ۲۰۱۸)، آخرین سری از تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای علیه جمهوی اسلامی را بازگرداند. این تحریم‌ها به شکلی گسترده صنعت نفت، گاز و کشتیرانی جمهوری اسلامی را هدف قرار دادند.

در همین حال هشت کشور به مدت شش ماه از تحریم‌های نفتی معاف شدند. این هشت کشور عبارتند از چین، تایوان، هند، ترکیه، ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا و یونان.

برایان هوک، مسئول “گروه اقدام جمهوری اسلامی” در وزارت امور خارجه آمریکا چند روز پس از بازگرداندن تحریم‌ها تأکید کرد ایالات متحده مصمم است با استفاده از حداکثر فشار اقتصادی بدون افزایش قیمت نفت، صادرات نفت جمهوری اسلامی را به صفر برساند.

به گزارش دویچه وله؛ او افزود آمریکا  انتظار دارد عرضه جهانی نفت در سال ۲۰۱۹ بیش از میزان تقاضا باشد و به این ترتیب  آمریکا بتواند از واردکنندگان نفت از جمهوری اسلامی بخواهد  خرید از این کشور را به طور کامل متوقف کنند.