برایان هوک: مردم ایران قدیمی‌ترین قربانیان رژیم جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته هستند

0
147

برایان هوک، نماینده ویژه ایالات متحده در امور جمهوری اسلامی، می گوید اگر رهبران جمهوری اسلامی تمایلی به انجام مذاکرات با آمریکا نداشته باشند، واشنگتن تحریمهایش را علیه جمهوری اسلامی تشدید خواهد کرد.

آقای هوک که در گفتگو با شبکه خبری الحره، وابسته به سازمان رسانه های جهانی ایالات متحده، سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی درباره تازه ترین نشانه ها از تهران پیرامون انجام مذاکرات با آمریکا، تلویحا گفت که تاخیر در انجام گفتگو با دولت پرزیدنت ترامپ به ضرر آنها است و افزود که رژیم جمهوری اسلامی پیش از این بارها دیپلماسی را رد کرده است؛ در حالی که باید دیپلماسی ایالات متحده را با دیپلماسی پاسخ دهد، نه با خشونت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار الحره مبنی بر عدم تمایل مقامات رژیم حاکم بر ایران نسبت به مذاکره با آمریکا، گفت: «شما حرفهای رهبر جمهوری اسلامی را نقل قول کردید که گفته بود تمایلی به انجام مذاکرات ندارد. خوب، اگر آنها مایل به گفتگو نیستند اشکالی ندارد، ما هم تحریم‌های‌مان را افزایش خواهیم داد.»

آقای هوک در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون ادعای مقامات جمهوری اسلامی پیرامون انتخابات آینده ریاست جمهوری ایالات متحده و بقای جمهوری اسلامی به رغم تحریم ها، گفت: «به خاطر مردم ایران هم که شده امیدوارم [این گفته] درست نباشد. زیرا مردم ایران قدیمی‌ترین قربانیان این رژیم طی چهل سال گذشته هستند.»

وی با بیان این که فساد و سوء مدیریت و اولویت دادن به ایدئولوژی توسط رژیم جمهوری اسلامی، کشور را به ورطه فقر کشانده است گفت: «آنچه ما تلاش می‌کنیم انجام دهیم ارائه یک دورنمای امیدوارکننده برای ایران است، به طوری که بیشتر مانند یک کشور عادی رفتار کند.»

وی افزود: «من از سیاست خارجی‌مان بسیار راضی هستم. … من می دانم که جمهوری اسلامی هم اکنون در کسادی اقتصادی به سر می‌برد و به صورتی خزنده به سمت رکود اقتصادی حرکت می کند. این بهم ریختگی عمدتا نتیجه عملکرد خود رژیم جمهوری اسلامی است. اما تحریم‌های ما قطعا فشار بر این رژیم را افزایش داده است تا رفتار کردن مانند یک حکومت عادی را آغاز کند. ما درخواست‌های زیادی نداریم. ما امیدواریم که با انتخاب مجدد پرزیدنت ترامپ سیاست درست ما در قبال جمهوری اسلامی شش سال دیگر ادامه داشته باشد. ما می‌خواهیم رژیم را از دسترسی به درآمدی که از آن برای فقیر کردن مردمش و بی ثبات کردن خاورمیانه استفاده می کند، محروم کنیم.»

به گزارش صدای آمریکا؛ با اعمال تحریم‌های آمریکا بویژه تحریمهای نفتی، صادرات نفت دولت جمهوری اسلامی به عنوان کلیدی ترین درآمد ارزی جمهوری اسلامی به شدت کاهش یافته است.