برایان هوک: مردم ایران از درون به رژیم فشار می‌آورند و انتظارشان از ما این است که از خارج فشار بیاوریم

0
176

برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران گفت مردم ایران از درون به رژیم فشار وارد می‌کنند و انتظارشان از دیگر کشورها این است که آن‌ها هم از خارج به رژیم فشار وارد کنند.

آقای هوک روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت در نشست «یک سال پس از خروج آمریکا از برجام؛ سیاست ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی» در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن گفت: آن‌هایی که از توافق اتمی برجام حمایت کردند، وارد نوعی قمار شدند که شاید در ۱۰ سال آینده جمهوری اسلامی رفتاری میانه‌رو انتخاب کند. ما با توافق مشکلی نداریم، مشکل بزرگ ما با توافق بد است.

او در مورد اهداف کمپین فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی گفت: ما تاثیر این تغییرات را می‌بینیم و قصد ما این است که هزینه سیاست خارجی دولت جمهوری اسامی را بالا ببریم. وقتی ما فشار مالی به دولت جمهوری اسلامی وارد می‌کنیم، معنایش این است که دولت جمهوری اسلامی نمی‌تواند هزینه فعالیت‌های نیابتی‌اش را پرداخت کند.

برایان هوک با اشاره به تغییر دیدگاهی که توافق اتمی موسوم به برجام ایجاد کرده بود گفت: از میان سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ به طور یکسانی فشارها به دولت جمهوری اسلامی در حال افزایش است و اجماع جهانی در مقابله با کارهایی که دولت جمهوری اسلامی می‌کند در حال شکل‌گیری است. از وقتی توافق اتمی امضا شد، بعد بقیه فقط به این فکر کردند که آیا دولت جمهوری اسلامی به توافق پایبند است یا نه.

آقای هوک افزود:‌ ما در حال تغییر آن دیدگاه هستیم و بازگشت اجماع قبل از توافق اتمی را داریم می‌بینیم. به تمامی کسانی که به ۱۲ شرط آمریکا انتقاد کردند هم گفته‌ایم بروید و ببینید کدام یک از این ۱۲ شرط وجود دارد که شما حاضرید اجازه دهید ادامه پیدا کند. هیچ‌کدام شرط‌های عجیبی نیستند و فقط خواسته‌ای است که دولت جمهوری اسلامی مثل یک کشور عادی رفتار کند.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور دولت جمهوری اسلامی گفت: فشار ما قصدش فقط بالا بردن هزینه سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی است. تعیین کرده آینده ایران با مردم ایران است. ما از قضا یک سری اهداف امنیت ملی داریم که با خواسته‌های مردم ایران هم‌سو است. مردم ایران به اندازه کافی ۴۰ سال دزدسالاری در حاکمیت را دیده‌اند

به گزارش صدای آمریکا؛ او در پاسخ به پرسشی که چرا محمد جواد ظریف به این‌جا آمده و کسی در سطح او به نامه‌اش پاسخ نداده گفت: ظریف در حرف زدن خوب است و به قولی همین یک کار را بلد است. به واقع قدرت ندارد و وزیر خارجه واقعی دولت جمهوری اسلامی قاسم سلیمانی است. ظریف می‌آید و بقیه را تحریک می‌کند که بیایند و این سوال را بپرسند. این تله‌ای است که برخی در آن می‌افتند. ظریف کاره‌ای نیست و اگر می‌خواهید بدانید در آن کشور چه خبر است، کمتر به ظریف توجه کنید و بیشتر سپاه پاسداران را دنبال کنید.