برایان هوک: تمام کشورها باید در مقابل تاکتیک‌های جمهوری اسلامی برای بدنام کردن خبرنگاران و تهدید خانواده‌هایشان ایستادگی کنند

0
218

نماینده ویژه ایران و مشاور ارشد وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، در مورد بیانیه شدیداللحن سازمان گزارشگران بدون مرز در محکوم کردن اعمال عوامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی در آزار و تهدید خبرنگاران ایرانی که برای رسانه‌های جهانی از جمله صدای آمریکا، بی‌بی‌سی، رادیو فردا، من و تو و دیگر رسانه‌های فارسی زبان کار می‌کنند، گفت‌وگو کرد.

طبق بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز، تهدیدها علیه خبرنگاران بین‌المللی «اغلب به شکل حمله‌های آنلاین و به طور خاص در شبکه‌های اجتماعی است.»

این بیانیه افزود: «همزمان، خانواده آن‌ها در ایران احضار شده و از سوی اعضای دستگاه‌های اطلاعاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تهدید شده‌اند.»

متن کامل گفتگوی صدای امریکا۳۶۵ با برایان هوک:

آقای هوک، نظر شما در مورد بیانیه امروز «گزارشگران بدون مرز» در محکوم کردن استفاده نیروهای اطلاعاتی رژیم جمهوری اسلامی از رسانه‌های اجتماعی به عنوان سلاحی برای آزار، ‌تهدید، ‌و ارعاب روزنامه‌‌نگاران شاغل در صدای آمریکا، بی‌بی‌سی، رادیو فردا، و سایر رسانه‌‌های خبری ایرانی چیست؟

برایان هوک: بله. رژیم جمهوری اسلامی با اذیت و آزار خبرنگاران، کارشان جهت انتشار حقایق رفتار رژیم با مردم ایران را دشوار می‌‌کند. پس جای شگفتی نیست که آنها به تاکتیک‌های قدیمی‌شان، از جمله انگ زدن به روزنامه‌نگاران و تهدید خانواده‌های‌شان، متوسل می‌شوند. رژیم اکنون به شدت تحت فشار است. آنها به مدت ۴۰ سال مردم‌شان را غارت کردند؛ اما بعد تحریم‌های ما به اجرا گذاشته شد و فشار را به قدری شدید کرد که آنها حالا دیگر نمی‌توانند به کارهای گذشته‌شان ادامه دهند. رسانه‌ها در این مورد گزارش داده‌اند. و حتی می‌بینید که سفیر جمهوری اسلامی در لندن روزنامه‌نگاران را تهدید می‌کند. کشورها باید در برابر این کار آنها بایستند و بگویند که چنین چیزی غیرقابل‌‌قبول است.

مسیح علینژاد، مجری برنامه محبوب تبلت در صدای آمریکا ۳۶۵، تهدید شده و برادر و سایر اعضای خانواده‌اش توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی دستگیر شده‌اند. آیا می‌توانید برای مجازات مرتکبان این اقدامات نفرت‌انگیز، کاری بکنید؟

برایان هوک: مسیح دوست وزارت خارجه است. من و آقای وزیر پمپئو با او ملاقات کرده‌ایم و از فعالیت‌های او قویا حمایت می‌کنیم. این نخستین بار نیست که خانواده مسیح مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند؛ بلکه این روندی ادامه‌دار است و نشان می‌دهد مسیح آن قدر در کارش مؤثر بوده که رژیم او را به عنوان یک هدف شناسایی کرده است. پس ما هر آن چه در توان داریم انجام می‌دهیم. نخست آن که در کنارش می‌ایستیم و از فعالیت مسیح، و افراد دلیری مانند او، حمایت می‌کنیم. ما همچنین به دنبال فرصتی برای تحریم افراد و سازمان‌هایی که خانواده او را آزار داده‌اند، هستیم. همین هفته گذشته بود که ما وزیر مسئول قطع اینترنت را تحریم کردیم و تحریم‌های بیشتری نیز در راه است. مردم تاکنون بیش از ۲۰ هزار گزارش را از طریق خط ویژه‌ای که آقای وزیر پمپئو ایجاد کرده، فرستاد‌ه‌اند. و کسانی که بی‌رحمانه مردم ایران را سرکوب کرده‌اند، آماج تحریم‌های ما قرار خواهند گرفت.

واکنش شما به استفاده رژیم جمهوری اسلامی از قطع اینترنت برای سرکوب اعتراضات ضددولتی و کنترل آن چه که جهان می‌تواند ببیند، چیست؟

برایان هوک: رژیم جمهوری اسلامی در قطع اینترنت به گونه‌‌ای بی‌سابقه موفق بوده است. اما جنبه منفی قضیه این است که بخش بزرگی از اقتصاد جهان به اینترنت وابسته است و هر بار که رژیم، اینترنت را قطع می‌کند، کسب‌و‌کارهای کشور از درآمدی کلان محروم می‌شوند. پس قطع اینترنت تنها برای مدت کوتاهی امکان‌پذیر است. می‌بینیم که اینترنت دارد در ایران به تدریج وصل می‌شود و مردم در حال انتشار ویدئوهای‌شان هستند. من امروز تعدادی از آن ویدئوها را دیدم؛ ویدئوهایی که از بی‌رحمی و خشونت وحشتناک رژیم پرده برداشته‌‌اند. مردم ایران به شیوه مسالمت‌‌آمیز به نظام دزدسالار و مافیای مذهبی فاسد جمهوری اسلامی اعتراض کرده بودند. ما می‌دانیم که تاکنون ده‌ها هزار ایرانی از ابزارهایی که ما ارائه کرده بودیم، برای برقراری ارتباط با یکدیگر و دسترسی به اینترنت استفاده کرده‌‌اند. هر بار که رژیم دست به چنین سرکوب‌هایی می‌زند، ما درس می‌گیریم و سعی می‌کنیم کارمان را بهتر کنیم. ممکن است این آخرین مورد قطع اینترنت توسط رژیم نباشد؛ چرا که کارزار فشار اقتصادی ما مؤثر بوده است. ما گزارش‌های دریافتی را بررسی می‌کنیم و با همه توان می‌کوشیم که آن سرکوبگران بی‌رحم را پاسخگو قرار دهیم.

و پرسش پایانی. آمریکا و جامعه جهانی باید از قطع اینترنت توسط رژیم جمهوری اسلامی در زمان اعتراضات، چه درسی بگیرند؟

برایان هوک: با هر بار تلاش رژیم در قطع اینترنت، جامعه جهانی باید برای وصل آن بکوشد تا مردم ایران به اینترنت دسترسی داشته باشند. همه ما باید در ارائه ابزارهای ویژه دور زدن قطع اینترنت به مردم نیز تلاش کنیم. آزادی بیان و آزادی تجمعات حقوقی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی تضمین شده است؛ اما رژیم، مردم را از آنها محروم می‌کند. پس وقتی رژیم کار خودش را می‌کند، ما هم باید به کارمان ادامه دهیم و اقدام رژیم را بی‌اثر کنیم. اطلاعات دقیقا همان چیزی است که رژیم جمهوری اسلامی می‌خواهد از جهانیان پنهان نگاه دارد. ولی ما شرح رویدادهای اعتراضات را بازگو می‌کنیم، به کارمان ادامه می‌دهیم، و تحریم‌های بیشتری را بر رژیم وضع می‌کنیم.

ما اکنون رژیم را در تنگنای شدیدی قرار داده‌ایم و آنها اصلا این وضعیت را دوست ندارند. کارزار فشار اقتصادی ما بسیار مؤثر بوده است.