برایان هوک: تحریم‌های آمریکا شامل دارو و محصولات کشاورزی و اقلام بشردوستانه نمی‌شود

0
191

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور جمهوری اسلامی اعلام کرده که که تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی  شامل مواد غذایی و دارویی، محصولات کشاورزی و اقلام بشردوستانه نمی‌شود. وی همچنین ادعاهای مقامات جمهوری اسلامی درباره تحریم این مواد را “اسطوره‌سازی مداوم” جمهوری اسلامی خواند که به گفته وی به طور مرتب تکرار می‌شود.

حساب توئیتر وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۴ ژوئیه/ دوم مرداد ویدئویی منتشر کرده که در آن برایان هوک با بیان اینکه قصد دارد با مردم ایران “به طور مستقیم” درباره “اسطوره‌سازی مداوم” جمهوری اسلامی نسبت به تحریم‌های آمریکا سخن بگوید، در ادامه گفت که آمریکا آخرین بار در سال ٢٠١٢  جمهوری اسلامی را تحریم کرده بود و مقام‌های جمهوری اسلامی همان ادعاهای پیشین را اکنون نیز درباره تحریم‌های آمریکا مطرح می‌کنند.

وی در ادامه با “دروغ” خواندن “ادعاهای” جمهوری اسلامی درباره تحریم دارو و تجهیزات پزشکی گفته این موضوع یک “گمان پردازی” است.

به گفته وی ایالات متحده “همه” خدمات پزشکی و دارویی را از فهرست تحریم‌های جمهوری اسلامی حذف کرده است.

وی همچنین با بیان اینکه ایالات متحده “احترام زیادی” برای مردم ایران قائل است گفته که بر پایه قوانین آمریکا یک “مجوز کلی فعال” برای صدور تجهیزات پزشکی از این کشور به ایران وجود دارد و واشنگتن نمی‌خواهد مانع دسترسی مردم ایران به این امکانات شود.

به گفته برایان هوک  “مردم ایران به خوبی می‌دانند که مساله اصلی که جلوی دسترسی آنها را به دارو می‌گیرد، خود رژیم است.”

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین یادآوری کرده که ” در جامعه پزشکی ایران صحبت‌هایی مطرح شده درباره اینکه نهادهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب، دارو و دیگر اقلام پزشکی را احتکار می‌کنند تا خودشان بتوانند آنها را به قیمت بالا بفروشند.”

آمریکا پیش از این نیز اعلام کرده بود که براساس قوانین تحریم این کشور و همچنین قوانین بین‌المللی، تحریم مواد دارویی و غذایی و محصولات کشاورزی در فهرست تحریم‌های جمهوری اسلامی نیست.

جمهوری اسلامی می‌گوید که به دلیل تحریم‌ بانکی جمهوری اسلامی، امکان تهیه دارو و تجهیزات پزشکی از شرکت‌ها و صادرکنندگان خارجی وجود ندارد.

برایان هوک در ادامه پیام ویدئویی خود همچنین گفته که برخلاف اعلام مقامات جمهوری اسلامی، آمریکا فروش محصولات کشاورزی به جمهوری اسلامی را تحریم نکرده و این رویکرد را می‌توان در صفحه قوانین و مقررات وزارت خزانه‌داری آمریکا مشاهده کرد.

وی سپس با بیان اینکه یکی دیگر از گمان‌پردازی‌ها و دروغ‌ها این است که امریکا فناوری مورد استفاده در ارتباطات جمهوری اسلامی را تحریم کرده، در ادامه تاکید کرد که آمریکا سخت‌افزار، نرم‌افزار یا خدمات مربوط به ارتباطات شخصی را تحریم نکرده است.

برایان هوک در ادامه خطاب به مردم ایران گفت: “برخلاف رژیم شما ما به جریان آزاد ارتباطات، اعتقاد قوی داریم. مثلا وزیر خارجه شما به آمریکا می‌آید تا از آزادی رسانه‌ها بهره ببرد. شاید روزی او اجازه دهد که شما هم از این امکان استفاده کنید. شما سزاوار برقراری ارتباطات با یکدیگر و با جهان هستید، اما رژیم شما مخالف این دیدگاه است.”

برایان هوک سپس با  اشاره به اینکه گمانه‌پردازی چهارم این است که آمریکا از دسترسی مردم ایران به “کمک‌های نوعدوستانه” جلوگیری می‌کند، در ادامه گفت: ” حقیقت این است که آمریکا به معافیت‌های فراگیر در مورد کمک‌های نوعدوستانه اعتقاد دارد. در حقیقت آمریکا در گذشته بارها پیشنهاد ارسال کمک‌های نوعدوستانه به مردم ایران کرده، اما هربار توسط مقامات رژیم رد شده زیرا آنها ترجیح می‌دهند به جای کمک‌رسانی به مردم، ایدئولوژی خود را ترویج کنند.”

وی افزود: ” حقیقت درباره تحریم‌ها این است. آمریکا بازیگران بد در ایران را تحریم می‌کند، نه محصولات پزشکی و کشاورزی و وسایل ارتباطی یا کمک‌های نوعدوستانه به قصد مردم ایران را.”

این درحالی است که پس از وقوع  سیل در ایران در نوروز سال جاری، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا مانع از کمک‌رسانی بین‌المللی به سیل‌زدگان شده است.

به گزارش رادیو فرانسه؛ برایان هوک در پایان این پیام ویدئویی نیز تاکید کرده است که دونالد ترامپ به “حمایت از مردم ایران متعهد و امیدوار است برای آینده بهترین مردمان دو کشور، روابط دیپلماتیک را احیا کند.”