برایان هوک: تحریم‌های آمریکا بیش از ده میلیارد دلار از درآمد نفت جمهوری اسلامی را کم کرد

0
238

برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور جمهوری اسلامی می‌گوید تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی از اردیبهشت ماه سال گذشته باعث شده درآمد نفتی جمهوری اسلامی حدود ده میلیارد دلار کاهش پیدا کند.

در روزهای اخیر دولت پرزیدنت ترامپ اعلام کرد که با هدف به صفر رساندن صادرات نفت جمهوری اسلامی، معافیت چند کشور از تحریم نفت جمهوری اسلامی را دیگر تمدید نمی‌کند.

به گزارش رویترز، هوک گفت: «قبل از تحریم‌ها جمهوری اسلامی بیش از پنجاه میلیارد دلار سالانه از فروش نفت درآمد داشت. ما تخمین می‌زنیم که تحریم‌های ما از اردیبهشت سال گذشته، باعث کاهش ده میلیارد دلاری درآمد جمهوری اسلامی از فروش نفت شده است.»

از زمان خروج از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها توسط پرزیدنت ترامپ، آمریکا به حدود هشت کشور اجازه‌های ۱۸۰ روزه برای خرید نفت و میعانات گازی داده بود تا در این مدت منبع دیگری به جای جمهوری اسلامی جایگزین کنند. این معافیت روز دوم مه به پایان می‌رسد.

به گزارش صدای آمریکا؛ وزیر خارجه آمریکا دوشنبه ۱۴ آبان ماه همزمان با بازگشت همه تحریم‌های جمهوری اسلامی گفته بود که هشت کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا، یونان و تایوان از تحریمهای نفت و گاز جمهوری اسلامی معاف شدند.