برایان هوک: آمریکا در کنار «مردم پرافتخار» ایران ایستاده است

0
188

رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر تحریم نبودن کالاهای انسان‌دوستانه ، هدف از تحریم‌های آمریکا را تغییر رفتار «مخرب» و «سرکوبگرانه» رژیم جمهوری اسلامی اعلام کرد.

برایان هوک، با انتشار یک پیام ویدئویی گفت:‌ «در حالی که ایالات متحده تحریم های سختی را علیه جمهوری اسلامی اعمال می کند، مهم است که مردم بدانند فروش غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای کشاورزی به ایران هرگز تحریم نبوده و نیست.»

او به مردم ایران گفت که فارغ از آنچه از رهبران‌تان شنیده‌اید، سیاست های ایالات متحده هرگز هدف گرفتن معاملات «انساندوستانه» نبوده است.

آقای هوک بار دیگر اعلام کرد که هدف از تحریم‌های آمریکا تغییر رفتار «مخرب» و «سرکوبگرانه» رژیم جمهوری اسلامی است و ایالات متحده در کنار «مردم پرافتخار» ایران ایستاده است.

مقامات دولت آمریکا پیش از این نیز بارها تاکید‌ کردند که هدف از این تحریم‌ها مردم ایران‌ نیستند.

روز سه شنبه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز در حساب کاربری خود به زبان فارسی نوشت که «ایالات متحده با ایستادن در کنار مردم ایران با آنها ابراز همبستگی می‌کند.»

در حالیکه آمریکا تاکید دارد که اقلام ضروری همچون دارو،‌ محصولات کشاورزی و تجهیزات پزشکی را مورد تحریم قرار نداده‌اند اما مقامات جمهوری اسلامی این موضوع را رد می کنند و مدعی هستند که تحریم‌های بانکی واردات اقلام دارو و غذا را نیز ناممکن می‌کند.

اظهارات جمهوری اسلامی در شرایطی است که مقامات آمریکا تاریخچه جمهوری اسلامی در رابطه با منحرف کردن کالاهای انساندوستانه به وسیله ایجاد شرکتهای صوری را یادآوری می‌کنند.

برایان هوک،‌ رئیس گروه اقدام جمهوری اسلامی در وزارت خارجه آمریکا در اینباره گفت که موسسات مالی در سراسر دنیا از سابقه ایران در گمراه کردن بانک‌ها در مورد فروش کالاهای انسان‌دوستانه آگاهند.

او با اعلام این‌که آمریکا استثنائاتی بسیار روشن برای فروش غذا، دارو و ابزار پزشکی دارد، تاکید کرد این وظیفه جمهوری اسلامی است که «اقتصاد تاریک‌اش» را روشن کند تا بانک‌ها اطمینان داشته باشند که وقتی معاملات انسان‌دوستانه را تسهیل می‌کنند، کالاها به دست مردم ایران می‌رسند.

آقای هوک گفت: « آمریکا سهم خود را در صدور جواز فروش کالاهای انسان‌دوستانه به ایران انجام داده است. نقش رژیم جمهوری اسلامی نیز این است که این معاملات را ممکن کند.»

او « شناسایی کانال‌های امن» برای تسهیل فروش و فراهم کردن کالاها و کمک‌های انسان‌دستانه را از وظایف حکومت جمهوری اسلامی نام برد و گفت که جمهوری اسلامی باید یک سیستم مالی ایجاد کند که در تطابق با استانداردهای بانکی بین المللی باشد.

دور دوم تحریم‌های آمریکا از روز دوشنبه ۱۴ آبان اجرایی شد.

این تحریم‌ها صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، کشتیرانی، و نظام بانکی جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است. دور اول تحریم‌های آمریکا، که ۱۵ مرداد ماه بازگردانده شدند، دسترسی جمهوری اسلامی به دلار، فلزات گرانبها، فولاد و آلومینیوم، و صنعت خودروسازی را شامل می‌شد.

به گزارش صدای آمریکا؛ مایک پمپئو وزیر خارجه و استیون منوشن وزیر خزانه‌داری آمریکا در نشستی مشترک در واشنگتن گفتند، تحریم‌ها تا وقتی جمهوری اسلامی به خواسته‌های واشنگتن تن در ندهد، باقی می‌مانند.