بحث و جدال تلویزیونی دو زن مسلمان سوئدی درباره ممنوعیت روسری در مدارس

0
193

بحث و جدال داغ دو زن مسلمان سوئدی با دو دیدگاه متضاد درباره ممنوعیت روسری در مدارس سوئد در این کشور خبر ساز شده است.

در بخشی از این مجادله تلویزیونی لوبنا سینسکر گورانسون، سیاستمدار محلی که از ممنوعیت پوشیدن روسری در مدارس دولتی دفاع می کرد با دفاع از این ممنوعیت گفت که او از دیدن دختران کوچک با روسری بیزار است.

در واکنش به این سخنان نوئل عیساوی، معلم مسلمان سوئدی مدرسه‌ای در شهر اسکوروپ به زن سیاستمدار مسلمان می گوید که کسانی که با حجاب مشکل دارند می توانند کشور را ترک کنند.

شهر اسکوروپ سوئد قانون ممنوعیت حجاب دختران دانش آموز را در ماه دسامبر تصویب کرد، تصمیمی که بسیاری از معلمان را عصبانی کرده است.

هر دو طرف این مباحثه مسلمان و از خانواده مهاجر به سوئد هستند با این حال به دو طیف کاملا مخالف در ارتباط با موضوع حجاب در سوئد تعلق دارند.

گورانسون در این مباحثه گفت که مردم نمی توانند انتظار داشته باشند که به کشوری سکولار و برابر بیانید اما بخواهند ارزشهای «قرون وسطایی» را حفظ کنند. او استدلال می کرد که حجاب ابزاری برای سرکوب و الصاق جاذبه جنسی به دختران کوچک است و نه نمادی از پاکی و خوبی آنچنان که عیساوی استدلال می کرد.

مباحثه تلویزیونی این دو زن مسلمان بعنوان نماد دو طیف مخالف در سوئد، بخشی از مباحثه بزرگتری است که در حال حاضر در جامعه سوئد توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

در میان بخشی از مردم سوئد این احساس قوی وجود دارد که مهاجرانی که تازه وارد سوئد می شوند از جمله مسلمانانی که خواستار حفظ حجاب یا دیگر ارزشهای فرهنگی‌شان هستند قصد ادغام فرهنگی در جامعه سوئد را ندارند و ترجیح می دهند خود را از جامعه سوئد جدا کنند تا اینکه آداب و رسوم این جامعه را بپذیرند.

ممنوعیت روسری در مدارس شهر اسکوروپ سوئد از طرف حزب راستگرای افراطی و ضد مهاجرت «دموکرات‌های سوئد» مورد حمایت قرار گرفته است که در چند سال گذشته محبوبیتش به سرعت افزایش پیدا کرده است.

یورونیوز گزارش داد؛ لارس نیستروم، عضو شورای شهر اسکوروپ از حزب «دموکراتهای سوئد» در ارتباط با این موضوع گفته است: «اگر فکر می کنید که پوشیدن روسری خیلی مهم است، می توانید به عربستان سعودی یا ایران بروید. پلیس خوشحال می شود در صورتی که روسری تان بیافتد با شما برخورد فیزیکی کند.»