با وجود آزادی موصل، شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی همچنان در شهر باقی مانده اند

0
296

در عراق شبه نظاميان شيعه مورد حمايت جمهوری اسلامی موسوم به «حشد شعبی» به رغم اعلام رسمی آزاد شدن موصل از اشغال داعش، کماکان درآنجا باقی مانده اند. آنها می گويند ماندنشان برای کمک به بازسازی و ایجاد ثبات در این دومین شهر بزرگ عراق است.

کار بازسازی و احيا و بازگشت شهروندانی که تمامی هستی خود را طی سه سال تسلط افراط‌گرايان داعش از دست داده اند، به اندازۀ آزادسازی آن چالش بزرگی در برابر دولت و مردم عراق خواهد بود.

با اينکه جنگ در موصل سرانجام پس از ۸ ماه مبارزه و با هماهنگی نيروهای مسلح عراق، پشتيبانی هوايی ائتلاف بين المللی به رهبری آمريکا، و شبه نظاميان شيعه مورد حمايت جمهوری اسلامی موسوم به «حشد شعبی» به پايان رسيده، شبه نظامیان این گروه همچنان در موصل مستقر هستند.

شبه نظامیان حشد شعبی می گويند برای کمک به بازسازی شهر در موصل مانده اند نه برای بهره برداری به نفع خود يا ايجاد تفرقۀ مذهبی.

با آزاد شدن شهر موصل از دست پیکارجویان داعش، بمبگذاران انتحاری این گروه هنوز ممکن است در نقاط مختلف شهر و یا در حفره‌هایی که در زمين ايجاد کرده اند مخفی شده باشند، در نتيجه نخستين الويت، حفظ امنيت شهروندانی است که به تدريج در حال بازگشت به موصل هستند. اما شناسايی خانه هايی که اکنون با خاک يکسان شده اند کار آسانی نيست.

به گزارش صدای آمریکا؛ همزمان با آنچه در موصل می گذرد، پايتخت عراق اين روزها همچنان شاهد جشن نيروهای مسلح به مناسبت شکست داعش در جنگ موصل است. در همین حال روز شنبه فارغ التحصيلان جديد آکادمی پليس عراق نيز با حضور وزير کشور و چند تن ديگر از مقام های بلند پايۀ عراق به جمع نيروهای مسلح آن کشور پيوستند.