با انتقاد از جمهوری اسلامی و حزب‌الله، نخست وزیر لبنان استعفا کرد

0
313

سعد حریری، نخست وزیر لبنان در حرکتی ناگهانی استعفای خود را اعلام کرد. او جمهوری اسلامی و نیروی زیر حمایت آن حزب‌الله را متهم کرد که اداره کشور را غیرممکن کرده‌اند. او گفت احساس می‌کند عده‌ای به دنبال کشتن او هستند.

سعد حریری روز شنبه (۴ نوامبر برابر ۱۳ آبان) در نطقی تلویزیونی استعفای خود را از مقام نخست وزیری لبنان اعلام کرد.

او ایران و گروه حزب‌الله را متهم کرد که نه تنها در لبنان، بل در تمام دنیای عرب مایه بی‌ثباتی هستند. او تصریح کرد: «بازوهای جمهوری اسلامی در منطقه باید قطع شود.»

سعید حریری در اواخر ۲۰۱۶ به سمت نخست وزیر لبنان تعیین شد و در رأس یک کابینه ۳۰ نفری قرار گرفت که برخی از وزیران آن شیعه و به حزبالله وابسته بودند.

یکی از موفقیت‌های این کابینه این بود که توانست لبنان را از صدمات جنگ داخلی سوریه دور نگه دارد.

سعد حریری همچنین گفت که در لبنان فضایی شبیه قبل از ترور پدرش رفیق حریری پدید آمده و او نگران است که قربانی یک توطئه تروریستی شود.

سعد حریری “دخالت‌های جمهوری اسلامی” را عامل اصلی استعفای خود اعلام کرد و گفت «جمهوری اسلامی تمایل زیادی برای نابودی جهان عرب دارد و هر جا که جمهوری اسلامی باشد مشکلات و فتنه‌ها سر باز می‌کند.»

حریری اضافه کرد: «حزب‌الله به عنوان بازوی ایران نه تنها در لبنان بلکه در تمام جهان عرب فعالیت می‌کند و با زور سلاح آنچه که هست را به عنوان امر واقع بر ما تحمیل کرده است.»

به گفته او «حزب‌الله به عنوان عامل جمهوری اسلامی با دخالتی که در دیگر کشورها می‌کند مشکلات بسیاری برای جهان عرب ایجاد کرده است.»

نطق استعفای حریری در ریاض انجام شد و شبکه تلویزیون العربیه وابسطه به دولت عربستان آن را پخش کرد.

رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان و پدر سعد حریری، در بمب‌گذاری بزرگی در ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ در بیروت کشته شد. ۵ نفر از اعضای حزب‌الله لبنان از طرف دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان، مستقر در لاهه هلند، به نقش داشتن در سوءقصد به رفیق حریری متهم شدند.

حزب‌الله لبنان همواره این اتهام را رد کرده است.

سعد حریری به تازگی سفری دیپلماتیک به عربستان سعودی انجام داد.

به گزارش دویچه وله؛ او همچنین روز جمعه (سوم نوامبر) در بیروت با علی‌اکبر ولایتی، مشاور دیپلماتیک رهبر جمهوری اسلامی، ملاقات کرد.