بان کی مون: گزارش بازرسان از حمله شیمیایی در سوریه بیانگر وقوع ”جنایت جنگی” است

0
187

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، شامگاه دوشنبه  اعلام کرد گزارش بازرسان سازمان ملل متحد نشان می دهد که اسلحه شیمیایی به شکل نسبتا گسترده ای، مورد استفاده قرار گرفته است. او افزود که گزارش بازرسان برپایه شواهد به جا مانده و همچنین نمونه های برداشته شده از نجات یافتگان حمله شیمیایی سه هفته پیش در حومه دمشق و سخنان پزشکان، تدوین شده است.

بان کی مون افزود که استفاده از ”گاز سارین” در حومه دمشق اثبات شده است. او یادآور شد که نتایج تحقیقات بازرسان ”وحشت آور” بود و آن چه که در سوریه پیش آمده، ”جنایت جنگی” است.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود که جامعه جهانی باید مطمئن شود اسلحه شیمیایی بار دیگر در جنگ ها به کار گرفته نمی‌شود. او تاکید کرد که پیوستن سوریه به معاهده منع انتشار اسلحه شیمیایی، مسئولیت های سنگینی بر دوش این کشور می‌گذارد.

بان کی مون اظهار داشت که باید هر طرفی که از اسلحه شیمیایی استفاده کرده، مجازات شود.

او افزود که بازرسان سازمان ملل متحد، از روند کشتارها، تجاوزها و بمباران های گسترده سخن گفته‌اند. او خاطرنشان کرد که وضعیت در سوریه مایه سرخوردگی است چرا که شمار زیادی از غیر نظامیان در محاصره به سر می‌برند. او تاکید کرد که باید برای برپایی کنفرانسی بین المللی در باره سوریه در اسرع وقت آماده شد.

بان کی مون که در حضور شورای امنیت سازمان ملل هنگام ارائه گزارش بازرسان اسلحه شیمیایی در سوریه سخن می‌گفت، از شورای امنیت خواست در صورتی که نظام سوریه به توافقات انجام شده برای قرار دادن جنگ افزارهای شیمیایی خود در اختیار جامعه جهانی عمل نکند، تحریم هایی علیه این نظام وضع شود.

بان کی مون گفت: ”مصرانه از شورای امنیت می خواهم قطعنامه ای تصویب کند.”

او با اشاره به توافق آمریکا و روسیه برای قرار گرفتن اسلحه شیمیایی سوریه تحت نظارت بین المللی به منظور نابودی آن، گفت که این توافقنامه ”تاکید می کند که در صورت احترام نگذاشتن دمشق به تعهدات خود، شورای امنیت باید تحت بند هفتم میثاقنامه سازمان ملل متحد عمل کند.” بندی که بر مجازات هایی تا حد استفاده از زور تاکید می‌کند.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه، بر ضرورت فشار بر بشار اسد با تصویب قطعنامه ای تحت بند هفتم اصرار می کنند، اما روسیه مخالف این اقدام است.

در صفحه اول گزارش بازرسان سازمان ملل متحد آمده است که گاز شیمیایی سارین به شکلی نسبتا گسترده در حمله ای که ۲۱ آگوست گذشته در حومه دمشق روی داده، استفاده شده است.

این گزارش افزوده است که کلاهک های حاوی این گاز که نوعی گاز اعصاب است، توسط موشک های زمین به زمین شلیک شده‌اند.

این گزارش همچنین جهتی که موشک ها از آن شلیک شده است را مشخص کرده است، مساله ای که به گفته طلال الحاج خبرنگار العربیه از نیویورک می تواند نظام بشار اسد را متهم به این اقدام کند.

البته این گزارش به طور صریح هیچ کدام از طرف های سوریه را متهم به انجام حمله شیمیایی نکرده است، اما لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه با شبکه ”آر تی ال” گفت که مضمون گزارش، به کارگیری اسلحه شیمیایی توسط نظام اسد را تایید می‌کند.

در حمله شیمیایی سه هفته پیش به غوطه شرقی واقع در حومه دمشق، بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته شده‌اند.